Według wyników badania PASAT OPEN przeprowadzonego przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w 2023 roku w 178 placówkach na próbie ponad 138 tys. respondentów aż 96 proc. pacjentów w szpitalu czuje się bezpiecznie. A czy jedzenie w szpitalu jest naprawdę aż takie złe jak często się mówi? Również na ten temat wypowiedzieli się pacjenci.
Komunikacja między pacjentem a lekarzem przeważnie przebiega sprawnie, a jedzenie szpitalne wbrew pozorom wcale nie jest takie złe. Większość pacjentów nie skarży się na jakość posiłków.
Komunikacja to klucz do zaufania. Na szczęście lekarze mówią do pacjentów „ludzkim” językiem
Badanie ujawniło, że 92 proc. pacjentów doskonale rozumiało informacje przekazywane im przez lekarzy, a 90 proc. uczestniczyło w decyzjach dotyczących swojego leczenia na takim poziomie, jakiego oczekiwali. Prawie wszyscy respondenci (95 proc.) potwierdzili, że otrzymali wystarczające informacje na temat objawów, na które powinni zwracać uwagę po wypisaniu ze szpitala.
Opieka psychologiczna i duchowa okazały się zadowalające dla 81 proc. pacjentów. Aż 43 proc. pacjentów odpowiedziało, że nie miało potrzeby porozmawiania z kimś w trudnych chwilach. Z kolei 39 proc. wskazało pielęgniarkę lub położną jako osobę, z którą mogli porozmawiać; 32 proc. wybrało lekarza. Dodatkowo, 11 proc. pacjentów miało możliwość porozmawiania z innym członkiem personelu niż pielęgniarka bądź lekarz, 10 proc. z psychologiem, a 7 proc. z kapelanem.
Czy w szpitalu jest komfortowo, czy jednak warunki pobytu wołają o pomstę do nieba?
Uśmierzanie bólu jest istotnym elementem opieki szpitalnej. Aż 90 proc. respondentów oceniło działania personelu w kwestii uśmierzania bólu jako skuteczne. Aż 83 proc. pacjentów nie miało uwag do warunków pobytu – 8 proc. skarżyło się na duszność w sali chorych, 5 proc. na zbyt wysoką temperaturę, a 4 proc. na niewystarczającą czystość w łazience.
Odnośnie żywienia, 76 proc. pacjentów nie miało zastrzeżeń – 16 proc. wskazało na brak możliwości wyboru posiłków. Kolejne 8 proc. zwróciło uwagę na zbyt małe porcje i zimne posiłki, a 2 proc. oceniło dystrybucję i podawanie jedzenia jako niehigieniczne. Po 1 proc. pacjentów zgłaszało problem związany z brakiem pomocy przy spożywaniu posiłków, mimo że taka pomoc była uzasadniona, oraz złe warunki przechowywania żywności.
Dla bezpieczeństwa procedur medycznych również w przytłaczającej większości dajemy kciuk w górę
Aż 96 proc. pacjentów wyraziło pewność co do bezpieczeństwa procedur medycznych. Jednak kilka procent doświadczyło incydentu zwiastującego niezachowanie należytej ostrożności. Najczęściej były to błędy w podawaniu leków (36 proc.), upadki (24 proc.) i problemy związane ze znieczuleniem (16 proc.). Wskaźnik poinformowania pacjentów o takich zdarzeniach wyniósł 77 proc.