Każdy może wpłynąć na przyszłość CPK. Ale trzeba się pospieszyć

Państwo Samorządy Transport Dołącz do dyskusji
Każdy może wpłynąć na przyszłość CPK. Ale trzeba się pospieszyć

Ostatnio temat Centralnego Portu Komunikacyjnego znów powrócił. Stowarzyszenie #Tak Dla CPK chwaliło się, że udało się zebrać prawie 200 tys. podpisów pod Obywatelskim Projektem Ustawy #TakdlaCPK, który ma zobowiązać władze publiczne do realizacji inwestycji CPK. Niezależnie od stowarzyszenia, rządzący ostatecznie określili, że inwestycja będzie realizowana.

Horyzontalny Rozkład Jazdy

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko port lotniczy, ale także rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej. Jednym z punktów jest tzw. Horyzontalny Rozkład Jazdy. Na stronie rządowej czytamy, że HRJ jest „koncepcją pasażerskich połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych tworzących cykliczny, przejrzysty i zapewniający wygodne przesiadki rozkład jazdy”.

HRJ ma być także projektem, który doprowadzi do liberalizacji rynku przewozów dalekobieżnych od 2030 roku. Możemy się zatem spodziewać, że wraz z rozwojem CPK będziemy mieć także większy wybór przewoźników. I dobrze – konkurencja napędza rozwój. Obecny stan polskich kolei pozostawia wiele do życzenia m.in. przez monopol PKP.

Inicjatywa HRJ to także narzędzie, która ma posłużyć do rozpoznania potrzeb mieszkańców – wielkość taborów, jakie trasy i w których godzinach są potrzebne, czy optymalizacji finansowej. Głównym zamysłem jest sprawienie, aby rozkład jazdy w pełni odpowiadał potrzebom podróżujących.

Konsultacje publiczne

Aby jak najlepiej zrozumieć potrzeby mieszkańców, rządzący prowadzą konsultacje publiczne ws. realizacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W realizację przedsięwzięcia zaangażowanych jest szereg instytucji i spółek – Ministerstwo Infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o., PKP Polskie Linie Kolejowe S. A, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czy Urząd Transportu Kolejowego.

W środę na profilu CPK na X (ex-Twitter) pojawiło się przypomnienie o zbliżającym się końcu konsultacji publicznych ws. Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na rozkład 2034/35. Od początku września wpłynąć miało ponad 420 wniosków.

Czy to dużo? Nie sądzę. Patrząc na to, jak wielkie emocje wywoływał temat CPK kilka miesięcy temu w internecie, a także liczbę zebranych podpisów pod ustawą, to naprawdę niewiele. Weźmy pod uwagę także to, że zaproszeni do konsultacji są wszyscy – samorządy, organizacje społeczne, środowisko naukowo-techniczne, ale przede wszystkim zwykli obywatele. Należy pamiętać, że jest to kwestia, która jednoznacznie będzie wpływać na naszą przyszłość. Transport kolejowy cieszy się coraz większą popularnością. 420 wniosków na ponad 30-milionowy kraj? Nie brzmi to imponująco. Na pewno mamy więcej do powiedzenia.

Konsultacje trwają do 13 października. Kilkanaście dni na dołożenie własnej „cegiełki” w przyszłość CPK to wystarczająco dużo, aby przemyśleć, czego nam potrzeba i na co zwracamy uwagę. Jeśli właśnie w tej chwili po twojej głowie przeszedł jakiś pomysł, zanotuj go – nie pozwól mu uciec. Skorzystaj z okazji i podziel się nim.