Najbardziej korzystnym rozwiązaniem płatności za korzystanie z odbiorników radiowych i telewizyjnych jest uregulowanie należności za cały rok z góry. Już po kilku miesiącach może się jednak okazać, że z powodu uzyskania uprawnienia do zwolnienia, zmiany miejsca zamieszkania, czy też po prostu pozbycia się urządzenia, na koncie zainteresowanego powstanie nadpłata abonamentu RTV. Sprawdzamy w jaki sposób odzyskać pieniądze od Poczty Polskiej.
Kiedy może powstać nadpłata abonamentu RTV?
Poczta Polska lubi ścigać Polaków za brak płatności abonamentu RTV. Z kolei dla naszego społeczeństwa unikanie rejestracji odbiorników w celu omijania tej daniny jest niemal sportem narodowym. Istnieją takie przypadki kiedy role się odwracają i to już nie operator pocztowy ma prawo do upominania się o pieniądze. Do takich sytuacji dochodzi w momencie powstania nadpłaty z tytułu abonamentu.
W pierwszej kolejności warto wskazać, że jeżeli już Polacy decydują się na płacenie abonamentu RTV to raczej nie kiedy robią tego w cyklach miesięcznych. Takie rozliczenie jest po prostu nieopłacalne. Korzystniej jest zapłacić Poczcie za cały rok z góry, dzięki czemu abonent może liczyć na 10% zniżki. Życie pisze jednak różne scenariusze i wcale nie jest wykluczone, że przez rok sytuacja może ulec zmianie, a abonament nie będzie już należy za cały okres.
Do takich sytuacji zaliczyć należy przede wszystkim przeprowadzkę, a co za tym idzie wyrejestrowanie odbiornika. W grę może też wchodzić sprzedaż używanego telewizora, co również powinno zostać zgłoszone Poczcie Polskiej w postaci wypisania urządzenia z systemu. Wreszcie użytkownik nierzadko nabywa też w trakcie roku uprawnienie do zwolnienia z abonamentu RTV. Ten ostatni przypadek dotyczy zwłaszcza seniorów, którzy mogą liczyć na taki przywilej po osiągnięciu 75 roku życia.
Otrzymanie zwrotu wcale nie jest takie proste
Przede wszystkim warto pamiętać, że operator pocztowy nie podejmie samodzielnie żadnego działania, które spowodowałoby zwrot pieniędzy abonentowi. Co więcej, Poczta Polska w żaden sposób nie ułatwia zadania. Na jej stronie nie sposób odnaleźć instrukcję postępowania w takich przypadkach, nie mówiąc już o wzoru wniosku w tym zakresie. Co więc powinien zrobić zainteresowany? To zależy od przyczyny powstania nadpłaty.
Jeżeli wynikła ona z błędu (na przykład podwójna płatność) wystarczy złożyć stosowny wniosek na piśmie, w którym wskazać należy: numer abonenta, imię, nazwisko, żądanie zwrotu, kwotę, przyczynę nadpłaty oraz sposób zwrotu. Najczęściej będzie to przelew, co implikuje konieczność umieszczenia na piśmie także numeru rachunku bankowego.
W sytuacji przeprowadzki, zmiany ilości odbiorników, czy zgonu abonenta w pierwszej kolejności niezbędne jest wyrejestrowanie telewizora bądź radia z systemu opłat. W przeciwnym razie nadpłata nigdy nie powstanie, gdyż wpłacone środki przejdą na kolejne miesiące. Dopiero po skutecznym wyrejestrowaniu możliwe jest wystąpienie o zwrot pozostałych na koncie abonenta środków.
Otrzymanie zwrotu od Poczty Polskiej wymaga też wykonania szeregu czynności dla osób, które zasadność swojego roszczenia wywodzą ze spełnienia ustawowych warunków do zwolnienia z opłat. Warto pamiętać, że uprawnienie przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dopełniono formalności w urzędzie pocztowym. Chodzi tu przede wszystkim o poinformowanie organu o zaistniej przesłance i przedstawienia stosownych dokumentów potwierdzających tę okoliczność. Dopiero to otwiera abonentowi drogę do wystąpienia o zwrot nadpłaty abonamentu RTV.