Według Rankomat.pl utrzymanie samochodu w 2024 roku kosztuje kierowców średnio 2811 zł rocznie. To o 194 zł więcej niż rok wcześniej i o 292 zł więcej niż w 2022 roku. Na tę kwotę składają się wydatki na naprawy, wymianę opon i oleju, serwis klimatyzacji oraz obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Największy wzrost cen dotyczy OC, które podrożało o 130 zł. Choć koszty eksploatacyjne również wzrosły, to na szczęście średnia cena wymiany oleju od dwóch lat spada, co nieco łagodzi obciążenie domowych budżetów kierowców.
Naprawy, opony i klimatyzacja coraz droższe
Największym pojedynczym kosztem dla kierowców w 2024 roku pozostaje naprawa usterek, która średnio wynosi 796 zł – o 74 zł więcej niż rok wcześniej. Podrożała także wymiana opon. Trzeba za nią zapłacić 194 zł, czyli o 32 zł więcej niż w 2023 roku. Serwis klimatyzacji kosztuje natomiast średnio 577 zł, o 14 zł więcej.
Chociaż poszczególne podwyżki wydają się niewielkie, ich suma mocno wpływa na ogólny wzrost kosztów utrzymania pojazdu.
Spadające ceny wymiany oleju nieco łagodzą wzrost wydatków
Na tle rosnących kosztów pozytywną informacją jest spadek cen wymiany oleju. Jak wskazują dane z platformy Dobry Mechanik, średni koszt tej usługi maleje od 2022 roku. W 2023 roku kierowcy zapłacili za nią o 56 zł mniej.
Mimo że to tylko jedna z wielu składowych kosztów eksploatacji samochodu, to pokazuje ona, że nie wszystkie opłaty związane z użytkowaniem auta rosną równie dynamicznie.
BMW najdroższe w utrzymaniu, Toyota najtańsza
Nie wszystkie marki wiążą się z takimi samymi kosztami. Według Rankomat.pl najwięcej na utrzymanie samochodu wydają właściciele BMW. Naprawy aut tej marki są droższe o 93 zł od średniej krajowej, a ubezpieczenie OC kosztuje o 121 zł więcej.
Wyższe koszty ponoszą także posiadacze fordów (+41 zł), volkswagenów (+22 zł) i audi (+21 zł). Z kolei kierowcy toyoty mogą liczyć na najniższe opłaty. Ich samochody generują wydatki o 84 zł niższe od średniej. Podobnie właściciele peugeotów (-74 zł) i renault (-40 zł) mogą cieszyć się niższymi rachunkami.
Jeśli mechanik nie wykona swojej pracy jak należy, możesz reklamować usługę
Posiadanie samochodu wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów eksploatacyjnych, w tym ewentualnych napraw auta. Niestety czasami bywa tak, że mimo wysokich kosztów naprawa nie zostanie przeprowadzona jak należy. Nie warto od razu odpuszczać i godzić się z fuszerką oraz nieuzasadnionym poniesieniem wydatków. Lepiej złożyć reklamację.
Reklamacja naprawy u mechanika to formalne zgłoszenie niezadowolenia z jakości naprawy pojazdu oraz domaganie się rewizji usterki lub zwrotu kosztów usługi. Właściciel pojazdu ma prawo złożyć reklamację wtedy, gdy naprawa wykonana przez mechanika okazała się nieskuteczna, jeśli w jej wyniku doszło do kolejnych problemów z autem (motocyklem) lub gdy wykonane naprawy były niezgodne ze zleceniem, czyli np. gdy mechanik użył niewłaściwych materiałów (części) albo uszkodził je w wyniku nieumiejętnego, nieostrożnego postępowania.
Przed złożeniem reklamacji należy zebrać wszystkie dokumenty związane z naprawą: umowę pisemną (jeśli taką zawarliśmy), rachunek (fakturę) oraz inne potwierdzające skorzystanie z usług warsztatu. Jeśli klient stracił zaufanie do usługodawcy, zamiast rewizji naprawczej może zażądać zwrotu pieniędzy.