Jeśli chcesz pracować w budżetówce, musisz o tym wiedzieć

Państwo Praca Prawo Dołącz do dyskusji
Jeśli chcesz pracować w budżetówce, musisz o tym wiedzieć

Praca w sektorze publicznym w Polsce na ogół nie ma dobrej prasy. Zatrudnienie takie często oznacza funkcjonowanie w silnie zhierarchizowanym środowisku, w którym trudno o rozwój zawodowy. Mimo to budżetówka wciąż przyciąga wielu ludzi. Ogłoszenia dotyczące pracy w instytucjach państwowych można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej. Ale dużo skuteczniejsze jest aplikowanie na oferty pojawiające się na popularnych portalach oraz w mediach społecznościowych.

Instytucje publiczne kuszą etatami i licznymi dodatkami

W naszym kraju w budżetówce pracuje ok. 3,5 mln osób. Wskaźnik ten jest bardzo wysoki. Oznacza bowiem, że w sektorze publicznym zatrudnienie znajduje ponad 20% społeczeństwa.

Obejmuje on przedstawicieli różnych zawodów, wśród których są np. urzędnicy, służby jak chociażby policja, nauczyciele, lekarze czy pielęgniarki.

Sporo osób chwali sobie pracę w instytucjach państwowych za to, że podstawową formą zatrudnienia jest w niej etat. W budżetówce poza służbą zdrowia na ogół nie należy spodziewać się wysokich zarobków, zwłaszcza na początku.

Zawsze rosną one jednak wraz ze stażem pracy, a oprócz tego można liczyć na różne dodatki. Z tego powodu pobory osób z dużym doświadczeniem często przekraczają średnie wynagrodzenie. Nie dziwi więc to, że instytucje publiczne nierzadko postrzegane są w Polsce jako atrakcyjne miejsca pracy, mimo swoich wad.

Ogłoszenia dotyczące zatrudnienia w budżetówce można znaleźć w BIP-ach, ale wiele z nich pojawia się tam dla formalności

Większość kandydatów szukających zajęcia finansowanego z kieszeni podatnika przegląda oferty w Biuletynie Informacji Publicznej. Jeśli bowiem w instytucjach państwowych zwalniają się jakieś wakaty, prawo zwykle wymaga tego, aby ogłoszenia o naborach ukazały się we wspomnianym periodyku.

Niestety, nie każda oferta zaprezentowana w BIP-ie oznacza to, że dana instytucja rzeczywiście zamierza kogoś zatrudnić. Otwarte konkursy na stanowiska publiczne nierzadko stanowią bowiem np. formalność w sytuacji, gdy komuś z obecnych pracowników kończy się umowa na czas określony.

Wówczas w teorii jeśli pojawi się ktoś lepszy, to ma on szansę go zastąpić, w praktyce jednak takie prawdopodobieństwo jest znikome.

Skuteczniejsze sposoby rekrutacji: portale i media społecznościowe

Biuletyny Informacji Publicznej czyta wąskie grono zainteresowanych, znających istniejące regulacje. W interesie zaś każdego pracodawcy zawsze jest to, by z ofertą zatrudnienia dotrzeć do jak największej liczby osób i wybrać najlepszego kandydata.

Dlatego jeśli dana instytucja rzeczywiście chce przyjąć w swoje szeregi kogoś nowego, na ogół umieszcza ogłoszenia w różnych miejscach, nie poprzestając na BIP-ie. Znacznie większy zasięg mają np. ogólnopolskie portale z ofertami pracy czy media społecznościowe.

Gdy natomiast ogłoszenie znajduje się w wyłącznie w BIP-ie, to nierzadko dana instytucja nikogo nie szuka, tylko spełnia formalny wymóg.