Klienci BNP Paribas na celowniku internetowych złodziei. Nowa metoda oszustwa

Finanse Prywatność i bezpieczeństwo Technologie Dołącz do dyskusji
Klienci BNP Paribas na celowniku internetowych złodziei. Nowa metoda oszustwa

Oszuści próbują na wszelkie sposoby wyciągnąć nasze dane i dostać się na konta bankowe. Tym razem zagrożeni są klienci BNP Paribas, którzy mogli dostać na adres e-mail informację o tym, że muszą potwierdzić swój numer telefonu. Kliknięcie w podany link i późniejsze podanie danych może jednak doprowadzić do utraty pieniędzy.

Korzystanie z bankowości przez internet jest bardzo wygodne. Wymaga jednak ciągłej czujności, ponieważ oszuści co rusz wynajdują nowe pomysły na to, by uzyskać dostęp do konta bankowego ofiary i ukraść z niego pieniądze.

Niejeden klient BNP Paribas mógł się zdziwić dostają e-mail z prośbą o aktywację konta. Warto mieć się na baczności, bo to oszustwo

Tym razem na celowniku znaleźli się klienci BNP Paribas, których w Polsce jest ponad cztery miliony. Do skrzynek pocztowych losowych użytkowników trafiły e-maile, gdzie oszuści, lekko łamaną polszczyzną, próbują zachęcić do kliknięcia w link pod pozorem potwierdzenia numeru telefonu.

BNP Paribas
BNP Paribas

Taka próba oszustwa wydaje się łatwa do zidentyfikowania, ponieważ sposób, w jaki napisana jest ta wiadomość, już sugeruje, że była ona tworzona z pomocą translatora. Jednak stanowić powinna przestrogę, że sposobów na próbę uzyskania danych jest bardzo wiele i nie każdy będzie tak łatwy do rozpoznania.

Metody oszustw mogą być różne. I trzeba się liczyć, że będzie ich nadal bardzo dużo

Zresztą i takie potrafią być skuteczne, wystarczy bowiem chwila nieuwagi i przeczytanie jedynie kilku zwrotów z e-maila. Kiedy ekran przeniesie nas dalej, to zazwyczaj mamy już do czynienia z dużo lepiej przygotowaną stroną, podszywającą się np. pod oryginalną witrynę logowania do banku.

Problemem z takimi oszustwami jest fakt, że są one bardzo tanie do kolportowania dla złodziei. Wysyłanie setek e-maili czy wiadomości SMS jest tanie i bardzo szybko dostaje się też odpowiedź zwrotną dotyczącą tego, które ataki są najbardziej skuteczne.

W ostatnim czasie prób takich oszustw pojawia się coraz więcej i są one bardzo różnorodne. Czasem są to SMS-y, które informują o niedopłacie na koncie, która nie pozwoli na dostarczenie paczki, a czasem o nieuregulowanym rachunku, który łatwo można opłacić, klikając w oszukany link. Wciąż też aktywne są próby oszustw polegające na telefonach od złodziei podszywających się pod konsultantów bankowych.

Na oszustwa narażeni są wszyscy internauci, dlatego warto nie tylko samemu zachować czujność, ale też ostrzec innych

Dlatego najistotniejsze jest, by za każdym razem zachować czujność i nie klikać w przypadkowe wiadomości. Warto też śledzić portale zajmujące się cyberbezpieczeństwem, ponieważ łatwiej jest rozpoznać próbę oszustwa, jeżeli już wcześniej gdzieś o niej czytaliśmy. A jeżeli ktoś jest jakkolwiek zaznajomiony z tematem, to też trudniej go oszukać na nowy lub zmodyfikowany sposób.

Istotne jest też informowanie innych bliskich osób, zwłaszcza starszych, które mogą być najbardziej podatne na internetowe oszustwa. Phishing, czyli próba wyłudzenia loginu i hasła do konta bankowego, poczty internetowej czy portalu społecznościowego to jedne z najgroźniejszych i zarazem najbardziej popularnych ataków na internautów.