Gdzie ten ecommerce? Pepco, Rossmann i reszta zajmują 3 razy taką powierzchnię, co w 2010 roku

Biznes Nieruchomości Zakupy Dołącz do dyskusji
Gdzie ten ecommerce? Pepco, Rossmann i reszta zajmują 3 razy taką powierzchnię, co w 2010 roku

Z ostatnich raportów wynika, że parki handlowe coraz bardziej dominują w polskim krajobrazie detalicznym. Zajmują już jedną piątą całej przestrzeni handlowej – trzykrotnie więcej niż dekadę temu – a popyt na nie wciąż rośnie. 

Mimo burzliwego rozwoju ecommerce, tradycyjne sklepy stacjonarne wcale nie odeszły do lamusa. Z badania firmy doradczej CBRE wynika, że Polacy nadal wolą robić codzienne zakupy w sklepach stacjonarnych. Rynek handlowy w Polsce rozwija się w stałym tempie i w I kwartale 2023 r. osiągnął ponad 13,5 mln mkw.

Rośnie znaczenie parków handlowych

Szczególnie dynamicznie przybywa parków handlowych. Ich udział w całym sektorze detalicznym zwiększył się w ciągu ostatnich 13 lat z 7% do 20% i nadal rośnie. Ten trend sprzyja rozwój mieszkalnictwa na obrzeżach dużych miast i w mniejszych miejscowościach, a także ekspansja sieci sklepów dyskontowych, takich jak Biedronka, oferujących szeroki asortyment produktów przemysłowych i spożywczych.

„Mimo dużej liczby parków handlowych w Polsce, mamy wciąż wiele miejsca na nowe obiekty. W budowie jest obecnie 261,2 tys. mkw. takiej powierzchni i rynek cały czas będzie się rozwijał”, – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Frątczak dodaje, że parki handlowe są atrakcyjne dla inwestorów ze względu na swoją odporność na różne zawirowania rynkowe, relatywnie niskie opłaty eksploatacyjne i możliwość wdrożenia rozwiązań dla zrównoważonego rozwoju.

To właśnie Rossmann, Biedronka i inne dyskonty na czele ekspansji

W pierwszych trzech miesiącach 2023 roku, całkowita powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 13,5 mln mkw, z czego 20% stanowią parki handlowe. Ten format sklepów powstał w odpowiedzi na potrzebę robienia niedrogich, codziennych zakupów w jednym miejscu, podobnie jak w hipermarketach, ale bliżej miejsca zamieszkania.

Pomaga w tym procesie suburbanizacja i rozwój sieci sklepów dyskontowych, zarówno przemysłowych, jak i spożywczych, takich jak Biedronka, Tedi, Dealz, Pepco czy Action. Wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się utrzymywać, a parków handlowych będzie przybywać.

Czym w ogóle są parki handlowe?

Parki handlowe to specyficzny typ centrum handlowego, skupiający na jednym terenie kilka różnych sklepów, często dyskontów, supermarketów czy punktów usługowych. Z reguły są to obiekty jednopoziomowe, o dużych powierzchniach, zlokalizowane zazwyczaj na obrzeżach miast lub w ich pobliżu, z łatwym dostępem drogowym i dużym parkingiem.

W parkach handlowych można znaleźć sklepy z różnymi towarami – od artykułów spożywczych, przez odzież, obuwie, sprzęt RTV i AGD, aż po materiały budowlane. Największą zaletą parków handlowych dla klientów jest wygoda – możliwość zrobienia zakupów w wielu sklepach bez konieczności przemieszczania się pomiędzy różnymi lokalizacjami.

Parki handlowe różnią się od tradycyjnych centrów handlowych przede wszystkim lokalizacją (często poza ścisłym centrum miast), konstrukcją (zwykle są to budynki parterowe lub niewysokie) i składem najemców (zwykle dominują tu sieci dyskontowe lub supermarketów, a nie drogie marki czy sklepy odzieżowe).