Od 1 lipca wnioski przedsiębiorców do Krajowego Rejestru Sądowego można składać tylko elektronicznie

Firma Państwo Prawo Dołącz do dyskusji
Od 1 lipca wnioski przedsiębiorców do Krajowego Rejestru Sądowego można składać tylko elektronicznie

Przejście na formę elektroniczną to dla KRS rewolucja. Eksperci, obserwując stan przygotowań, ostrzegają przed bałaganem i problemami z dostępnością do KRS. Przedsiębiorco jeśli masz coś do załatwienia w KRS zrób to dziś. Od czwartku może być trudno.

Rewolucja w KRS zacznie się 1 lipca

Termin przejścia na składanie wniosków do KRS w formie elektronicznej przekładano już kilka razy. Ostatecznie, przypominamy, od 1 lipca wnioski z załącznikami i wpis do KRS  oraz wykreślenie mogą być składane wyłącznie w formie elektronicznej. Konieczne będzie przy tym  posłużenie się podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym ePUAP ewentualnie skorzystania z usług profesjonalnego pełnomocnika. Nowe przepisy dopuszczają uzupełnienie wniosku elektronicznego dokumentami papierowymi. Składający wniosek ma na to trzy dni, od jego złożenia. Sąd również będzie się komunikował z wnioskodawcą elektroniczne.

Kto ma coś do zrobienia w KRS i chce skorzystać z formy papierowej ma na to czas do jutra. Od czwartku papierowe wnioski nie będą rozpatrywane przez sąd rejestrowy. Wyjątek zrobiono tylko dla stowarzyszeń, organizacji zawodowych i społecznych, fundacji i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Te podmioty mogą skorzystać z drogi elektronicznej, ale nie muszą.

Co masz zrobić jutro, zrób dziś

Cyfryzacja Krajowego Rejestru Sądowego ma usprawnić proces rejestracji czy dokonywania zmian, który w tej chwili trwa bardzo długo. Szybkie załatwienie sprawy KRS poprawia bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej. Czy poprawa będzie odczuwalna już po 1 lipca?

„Ustawodawca nie przewidział żadnego okresu przejściowego, w którym możliwe byłoby składanie wniosków zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Co więcej, z informacji przekazywanych telefonicznie przez sądy zlokalizowane w największych polskich miastach wynika, że ani pracownicy, ani systemy elektroniczne nie są przygotowane na planowaną rewolucję. Na ten moment brak jednak informacji o ponownym przesunięciu terminu, należy się zatem przygotować na funkcjonowanie w nowej, zmienionej formule. W związku z tym rekomendujemy pobranie odpisów, sprawdzenie danych kontrahentów z wyprzedzeniem, może się okazać bowiem, że nie będzie to możliwe 1 lipca 2021 r. Co więcej, nie rekomendujemy wnioskowania o dokonanie wpisów celowanych w tym terminie.” radzi Justyna Nykiel, menedżer i radca prawny w Grant Thornton.