Nie jest sztuką zrobić dziś webinar, sztuką jest zrobić go dobrze

Firma Praca Technologie Dołącz do dyskusji
Nie jest sztuką zrobić dziś webinar, sztuką jest zrobić go dobrze

Nie jest dziś sztuką zorganizować wydarzenie online. Sztuką jest zrobić to dobrze i „przywiązać” do siebie uczestników. Przepis na webinar idealny.

Przepis na webinar idealny

Pandemia zmusiła nas do przeniesienia różnych aktywności do sieci. Mimo że już, a przynajmniej na razie, nie musimy unikać spotkań w realu, doceniliśmy możliwości, jakie daje wirtualna rzeczywistość. Online można zorganizować zebranie, konferencję, prezentację, naukę. To wygoda, oszczędność czasu i kosztów.

Internet i odpowiednie narzędzia pozwalają też dziś mieszkać w Polsce, a pracować zdalnie, na przykład w Szwecji lub odwrotnie. Przykład Szwecji nie jest tu przypadkowy, bowiem aż co 4 Polak chciałby pracować w skandynawskiej firmie. Firma Evolution postanowiła sprawdzić z czego to wynika. Okazuje się, że firmy skandynawskie kojarzą nam się z dobrą atmosferą. Inwestowaniem w pracowników czy równością płac. Wiele osób (23 proc.) marzy o pracy w międzynarodowej firmie i chętnie wykonywałaby swoje obowiązki zdalnie.

„Jako Evolution również zatrudniamy specjalistów z całego świata i widzimy, jak ogromny potencjał tkwi w takim układzie” mówi Konrad Bromiński, Senior HR Manager w Evolution.

Dekalog prowadzącego

Z pomocą w realizacji marzeń Polaków o pracy za granicą bez konieczności przeprowadzki przychodzą nowoczesne technologię. Wielką karierę robią dziś webinary czyli internetowe spotkania, na których prowadzący mogą się komunikować z uczestnikami. Krótko mówiąc mamy fantastyczne narzędzia, tylko musimy umieć z nich korzystać. Mając do dyspozycji nawet najdroższy samochód możemy nie dotrzeć do celu, jeśli nie wiemy, jak go prowadzić i jakie są przepisy drogowe.

Dlatego platforma do organizacji webinarów i videokonferencji ClickMeeting zebrała swoje doświadczenia,  a także kilkuset uczestników odbywających się za jej pośrednictwem jej narzędzi spotkań i stworzyła poradnik „Webinar idealny. 10 rad dla prezentera”. Oto one:

1. Przygotowując się do spotkania online warto wiedzieć, czego nie lubią ich uczestnicy. Co im przeszkadza? Przede wszystkim, gdy słyszą szepty, hałasy i inne dźwięki. Dlatego warto przypomnieć wszystkim, by mikrofon włączali tylko wtedy, gdy zabierają głos. Idealnie byłoby, gdyby wszyscy mieli włączone kamery, a prowadzący był przygotowany i patrzący w kamerę. Dodatkowe punkty zdobędzie odpowiednim ubraniem i nierozpraszającym tłem.

2. Z dobrym przygotowaniem prowadzącego wiąże się znajomość platformy do webinaru. Nieprzygotowanie techniczne bardzo denerwuje uczestników spotkania. ClickMeeting pozwala zrobić próbę wydarzenia, dzięki czemu poczujemy się pewniej i ograniczymy ryzyko niepowodzenia.

3. Zadbaj o jakość dźwięku i obrazu. To ważne dla dobrego odbioru spotkania. Nie musisz inwestować w drogi sprzęt. Wystarczy kamera w laptopie i słuchawki z mikrofonem, pod warunkiem, że dopilnujesz kilku kwestii. Źródło światła doświetlające twarz powinno być za kamerą. W ciągu dnia może nim być okno. Późniejszą porą wystarczy sięgnąć po lampkę z biurka. Usiądź w odpowiedniej odległości od kamery. Wyciągnij rękę przed siebie. Jej koniec wyznacza idealną odległość od kamery. W ClickMeeting dzięki testowi AV możesz przed rozpoczęciem spotkania sprawdzić czy wszystko dobrze działa.

4. Przygotuj wszystkie niezbędne pliki. Ludzie nie lubią, gdy prowadzący miota się w poszukiwaniu odpowiedniego materiału.

5. Zwróć uwagę na to, co ma miejsce przed i po wydarzeniu. Chodzi o staranne przygotowanie zaproszeń. Wysłanie maili przypominających o wydarzeniu. Stworzenie strony z podziękowaniami. Przesłanie nagrania webinaru. Te czynności warto zautomatyzować, by oszczędzić sobie pracy i czasu.

6. Zadbaj o jakość treści. Dotyczy to wszystkich prezentowanych przez ciebie treści. Również maili i postów. Dopilnuj, by były poprawne językowo i starannie sformatowane.

7. Kontaktuj się z uczestnikami i używaj różnych trybów. Im więcej interakcji, tym lepiej. Dlatego pomyśl wcześniej z jakich narzędzi, poza trybem prezentacji, skorzystasz. Chodzi, na przykład, o udostępnianie uczestnikom możliwości wypowiedzi czy moderację czatu.

8. Panuj nad sytuacjami kryzysowymi. Kultura osobista i umiejętność zachowania spokoju pozwalają pokonać większość z nich, ale czasem trzeba się wspomóc dodatkowymi narzędziami. Może się zdarzyć, że jakiś uczestnik wydarzenia będzie nieznośnie przeszkadzał innym. Dlatego przymierzając się do organizacji spotkania online warto skorzystać z platformy, która umożliwi wyciszenie takiej osoby albo nawet wylogowanie jej  z wydarzenia.

9. Nagrywaj wydarzenie i poinformuj o tym uczestników. Osoby biorące udział w takich spotkaniach oczekują maila z jego nagraniem czy podsumowaniem. Żeby się nie narazić na zarzut bezprawnego wykorzystania wizerunku, trzeba o zamiarze nagrywania uprzedzić. Nagrany webinar można też, na przykład,  udostępnić w mediach społecznościowych.

10. Skorzystaj z automatyzacji. Webinar nie jest już dziś wydarzeniem, w którym można wziąć udział tylko na żywo. Coraz więcej osób ceni sobie, na przykład, możliwość odsłuchania wykładu w podróży czy podczas joggingu. Taką możliwość daje webinar w formule na żądanie. Trzeba go nagrać i odpowiednio skonfigurować. Kontakt z odbiorcami można zachować umożliwiając im przesłanie pytań, na które prowadzący odpowie w dogodnym dla siebie czasie.

Tak, w skrócie, można opisać rady ClickMeeting dla prowadzących różne wydarzenia w sieci. To zasady uniwersalne. Sprawdzą się w każdej dziedzinie. Więcej szczegółów można będzie poznać 28 lipca. Na godzinę 15.00 ClickMeeting zaprasza na webinar, na którym specjaliści omówią poradnik.