O tym jak Tchibo straciło domenę kawa.pl na rzecz prywatnego domainera

Gorące tematy Technologie Dołącz do dyskusji (1)
O tym jak Tchibo straciło domenę kawa.pl na rzecz prywatnego domainera

Jak ustrzec się przed utratą domeny na przykładzie Tchibo i kawa.pl?

Kilka dni temu media podały informację o tym, że firma Tchibo straciła domenę kawa.pl na korzyść prywatnego domainera. Z zaistniałej sytuacji wynika, że domeny premium mogą zostać przejęte w majestacie prawa. Jak się ustrzec przed utratą domeny?

Stracona domena

Aby zarejestrować internetową domenę, trzeba założyć w firmie rejestrującej konto. Aby niepowołane osoby nie mogły dostać się do konta, wybierane jest mocne hasło, które chroni dane podawane przez osobę lub firmę rejestrującą domenę. Dane firmowe są dostępne w bazie Whois przypisanej do domeny, dane prywatne są chronione.

Osoba lub firma, które rejestrują domenę, powinny dbać o to, by dane pozwalające na zarządzanie domeną nie trafiły do osób niepowołanych lub nieodpowiedzialnych, które mogą sprawić sporo kłopotów. Zdarzały się już przypadki, w których pracownik na skutek błędu lub celowego działania sprawiał, że domena trafiała z powrotem do obiegu i przejmował ją ktoś inny.

W przypadku domeny kawa.pl było nieco inaczej. Nowy właściciel założył, że firma Tchibo nie będzie chciała lub „zapomni” o odnowieniu dzierżawy domeny i trafi ona na rynek. Wykupił on opcje na domenę kawa.pl i wiele innych jeszcze w 2010 roku i cierpliwie czekał na rozwój wypadków.

11 stycznia 2016 roku domena kawa.pl znalazła się w portfolio prywatnego domainera. Oczywiście opcja na nią zostałą utworzona niedługo później, ale w przypadku prywatnej osoby, która zajmuje się obrotem domenami trudno zakładać, że spóźni się ona z odnowieniem dzierżawy tak dobrego adresu.

W sieci rozgorzała dyskusja dotycząca tego, czy głośne przejęcie przez prywatną osobę domeny premium, jaką jest kawa.pl, od tak dużej firmy, jaką jest Tchibo to błąd firmy, czy może celowe działanie. Jedni twierdzą, że w dużej korporacji ktoś przegapił lub nie dopilnował terminu przedłużenia dzierżawy. Inni sądzą, że pracownicy, którzy wcześniej zajmowali się takimi sprawami, zostali zwolnieni lub zmienili pracę, a nowi nie zapoznali się dość wnikliwie z obowiązkami.

Krąży też przypuszczenie, że to celowe działanie firmy, która od kilku lat nie chce być na naszym rynku kojarzona tylko i wyłącznie z kawą, ale przede wszystkim z wieloma dziedzinami handlu – ubraniami, akcesoriami do biur i domów, ale także i kawą. Oczywiście to przypuszczenie wydaje się zwyczajnie… głupie.

Stracona domena to dla firmy jeszcze nie koniec świata, zaś prawnik może pomóc w jej odzyskaniu. Jednakże akurat w przypadku historii kawa.pl przepisy raczej nie sprzyjałyby popularnemu producentowi kawy Tchibo. Gapiostwo będzie ich teraz sporo kosztować, a domenę pewnie niebawem odkupi od domainera jakiś konkurent.

W przypadku domen internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji działa sąd polubowny, którego zadaniem jest rozwiązywanie sporów i problemów. Jeśli masz problemy lub wątpliwości związane z dochodzeniem swoich praw związanych z domenami, ich rejestracją, odnawianiem dzierżawy lub innymi, związanymi z tym sprawami i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, to z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.