W społeczeństwie pokutuje przekonanie, że praca biurowa to praca stosunkowo lekka, a pracownik wykonujący obowiązki tego rodzaju nie może marzyć o lepszych warunkach. Wbrew pozorom nie jest to jednak prawda, a pracownicy biurowi są tak samo narażeni jak osoby wykonujące pracę fizyczną. Jakie są zagrożenia w pracy biurowej i na co należy szczególnie uważać?
Zagrożenia w pracy biurowej a zdrowie
Praca biurowa może mieć nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne. Po pierwsze- ból kręgosłupa i karku szybko może dać się we znaki nawet najbardziej odpornym pracownikom. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji skutkuje też bólem mięśni, a nierzadko- także skurczami. Po drugie- pracownicy biurowi wykonują zazwyczaj pracę przed monitorem komputera, co z kolei wiąże się z zagrożeniem dla wzroku. To właśnie z tego względu pracownikom wykonującym pracę przed ekranem przysługuje 5 minut odpoczynku po każdej godzinie pracy.
To jednak nie wszystko. Pracownicy biurowi, ze względu na pracę, która zazwyczaj jest związana ze sporym stresem (choć oczywiście nie tak dużym, jak w przypadku niektórych innych zawodów), często skarżą się na problemy z sercem, nerwicę.
Warunki do pracy
Pracodawca powinien odpowiednio dostosować pomieszczenie pracy do obowiązków wykonywanych przez pracownika. Regulują to przepisy BHP. Pomieszczenia powinny mieć określoną powierzchnię. W pomieszczeniach pracy stałej na każdego pracownika powinno przypadać 13 metrów sześciennych wolnej powierzchni oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej podłogi. Czyli takiej, na której nie stoją żadne urządzenia techniczne. W pomieszczeniach biurowych pracodawca powinien zapewnić m.in. odpowiednie oświetlenie- zarówno naturalne jak i sztuczne. Ważna jest również temperatura w pracy czy wymiana powietrza.
Co ciekawe, przepisy regulują również kwestię konstrukcji biurka. Powinno być na tyle szerokie, by umożliwiać ustawienie klawiatury komputera z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Odległość ekranu monitora od oczu pracownika powinna natomiast mieścić się w przedziale 400-750 mm. Krzesła i fotele do pracy biurowej powinny natomiast spełniać wymagania ergonomii i posiadać specjalne certyfikaty.