- Home -
- Praca -
- Zagrożenia w pracy biurowej czekają na nas na każdym kroku. A nasz szef ma obowiazek coś z nimi zrobić
W społeczeństwie pokutuje przekonanie, że praca biurowa to praca stosunkowo lekka, a pracownik wykonujący obowiązki tego rodzaju nie może marzyć o lepszych warunkach. Wbrew pozorom nie jest to jednak prawda, a pracownicy biurowi są tak samo narażeni jak osoby wykonujące pracę fizyczną. Jakie są zagrożenia w pracy biurowej i na co należy szczególnie uważać?

Zagrożenia w pracy biurowej a zdrowie
Praca biurowa może mieć nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne. Po pierwsze- ból kręgosłupa i karku szybko może dać się we znaki nawet najbardziej odpornym pracownikom. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji skutkuje też bólem mięśni, a nierzadko- także skurczami. Po drugie- pracownicy biurowi wykonują zazwyczaj pracę przed monitorem komputera, co z kolei wiąże się z zagrożeniem dla wzroku. To właśnie z tego względu pracownikom wykonującym pracę przed ekranem przysługuje 5 minut odpoczynku po każdej godzinie pracy.
To jednak nie wszystko. Pracownicy biurowi, ze względu na pracę, która zazwyczaj jest związana ze sporym stresem (choć oczywiście nie tak dużym, jak w przypadku niektórych innych zawodów), często skarżą się na problemy z sercem, nerwicę.
Warunki do pracy
Pracodawca powinien odpowiednio dostosować pomieszczenie pracy do obowiązków wykonywanych przez pracownika. Regulują to przepisy BHP. Pomieszczenia powinny mieć określoną powierzchnię. W pomieszczeniach pracy stałej na każdego pracownika powinno przypadać 13 metrów sześciennych wolnej powierzchni oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej podłogi. Czyli takiej, na której nie stoją żadne urządzenia techniczne. W pomieszczeniach biurowych pracodawca powinien zapewnić m.in. odpowiednie oświetlenie- zarówno naturalne jak i sztuczne. Ważna jest również temperatura w pracy czy wymiana powietrza.
Co ciekawe, przepisy regulują również kwestię konstrukcji biurka. Powinno być na tyle szerokie, by umożliwiać ustawienie klawiatury komputera z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Odległość ekranu monitora od oczu pracownika powinna natomiast mieścić się w przedziale 400-750 mm. Krzesła i fotele do pracy biurowej powinny natomiast spełniać wymagania ergonomii i posiadać specjalne certyfikaty.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz