O czym pomyśli przeciętny konsument, gdy usłyszy lub przeczyta wyrażenie „nieludzko niskie ceny”? Zapewne o niesamowitych promocjach czy wyprzedaży. Jak się okazuje, niektórym ten zwrot kojarzy się z wojną, piętnowaniem obrzydliwych zachowań i… pracą dzieci w krajach Trzeciego Świata.
Skarga do KER odc. 14053, odcinek „Nieludzko niskie ceny”
Od jakiegoś czasu nie mogę sobie od czasu do czasu odmówić przyjemności, jaka wiąże się z przeczytaniem kolejnych skarg nadesłanych do KER. Do moich ulubionych do tej pory należy skarga na wampira-nekrofila z Oreo i na Lidla, który rzekomo rozpija naród. Fakt faktem, coraz więcej skarg dotyczy rzeczywistych problemów, takich jak np. wprowadzenie w błąd co do cen danych produktów (przykładem może być skarga na Black Red White). Wciąż jednak zdarzają się prawdziwe perełki.
Kolejnym dowodem na wielką kreatywność niektórych obywateli naszego kraju jest skarga na „nieludzko niskie ceny” w Media Markt. Z czym może skojarzyć się to wyrażenie? Czyżby z sezonowymi wyprzedażami do 70, 80 czy 90%? Z Black Friday? Okazuje się, że niekoniecznie.
Wojna i praca dzieci w krajach Trzeciego Świata
Na co zatem poskarżył się konsument? Oto treść skargi:
Szanowni Państwo,
Mieszane uczucia budzi we mnie hasło kampanii sieci Media Markt, które brzmi „Nieludzko niskie ceny”. Chodzi mianowicie o przymiotnik „nieludzki”, którego znaczenie było dla mnie zawsze negatywne, używane w kontekście wojny czy piętnowania obrzydliwych zachowań. Nasuwają się mi raczej skojarzenia z niedopłacaną pracą dzieci, które składają nam produkty dla MediaMarkt w krajach Trzeciego Świata. Dlaczego firma zmienia znaczenie słowa i promuje „nieludzkość” jako cechę pożadaną?
Jaka jest Państwa opinia na ten temat?
Czasami jednak równie ciekawe są odpowiedzi skarżonych. W tym wypadku Media Markt dołożyło wszelkich starań, by cierpliwie, krok po kroku, rozwiać wątpliwości konsumenta:
Sieć Media Markt w swoich reklamach wykorzystuje postaci z popularnego komiksu Tytus, Romek i ATomek.
Zgodnie z fabułą Romek i ATomek – starają się uczłowieczyć człekokształtną małpę -Tytusa, posiadającego, wbrew pozorom, więcej cech ludzkich niż małpich. Hasło „Nieludzko niskie ceny” w emitowanych reklamach zawsze wypowiadane jest przez Tytusa (komiksowego szympansa) i używane jest zawsze wyłącznie w kontekście ceny, nigdy nie zostało użyte w sposób, który mógłby chociażby sugerować odniesienie go do człowieka.
Przede wszystkim wskazać należy, że to Tytus, a nie człowiek rekomenduje niskie ceny, stąd określenie „nieludzko”, bo mimo bliskiego pokrewieństwa, szympans jednakowoż człowiekiem nie jest. Szympans używając powyższego zwrotu, zwraca jedynie uwagę, na to ,że ponieważ to on, a nie człowiek jest w stanie zaproponować tak niskie ceny za sprzedawane produktu, uznać należy je za „nieludzko niskie”.
Tłumaczenie zresztą jest jeszcze dłuższe. W dalszej części Media Markt rozwodzi się jeszcze nad przymiotnikiem „nieludzki” i nad tym, jakie będzie znaczenie tego słowa w zależności od kontekstu.
Jak można się domyślić, skarga została oddalona.