PKO BP ostrzega przed SMS-ami rozsyłanymi przez oszustów. W ostatnim czasie klienci banku (i nie tylko) otrzymują wiadomości, które mają imitować SMS-y od kurierów lub portali ogłoszeniowych i sprzedażowych (takich jak np. Allegro czy OLX). W SMS-ach ulokowany jest link do dokonania płatności.
PKO BP ostrzega po raz kolejny
Prawdziwą plagą są oszustwa w Internecie. Oszustwo na BLIK, oszustwo na ZUS, oszustwo na fiskusa. Przestępcy są coraz bardziej kreatywni i podszywają się pod coraz to nowe podmioty. PKO BP ostrzega przed wiadomościami, które są w ostatnim czasie rozsyłane m.in. do klientów banku (chociaż nie tylko). Rzekomym nadawcą wiadomości jest firma kurierska lub portal ogłoszeniowy, sprzedażowy czy aukcyjny. Jak łatwo się domyślić, większość osób korzysta z tego rodzaju usług. To powoduje, że na taką wiadomość znacznie łatwiej się nabrać.
Treść wiadomości zależy od rodzaju „nadawcy”; czasem chodzi o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, czasem o odblokowanie konta na danym portalu. Oczywiście w zamian za pewną opłatę. W SMSie oszuści umieszczają link, który prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności. Kolejny krok (po podaniu odpowiednich danych) to przejście na fałszywą stronę banku. Celem oszustów jest wyłudzenie danych do logowania i kody autoryzacyjnego. A takie dane mogą już potem posłużyć oszustowi do zalogowania się na prawdziwe konto danej osoby i zlecenia operacji z konta.
Przypomnienie dla klientów
PKO BP przypomina klientom, na co powinni zwracać szczególną uwagę, jeśli chodzi o korzystanie z sieci i bankowości elektronicznej:
-
Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
-
Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
-
Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.
-
Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).