PKO BP ostrzega przed oszustami podającymi się za Allegro, OLX czy firmę kurierską

Finanse Prywatność i bezpieczeństwo dołącz do dyskusji (21) 05.04.2019
PKO BP ostrzega przed oszustami podającymi się za Allegro, OLX czy firmę kurierską

Edyta Wara-Wąsowska

PKO BP ostrzega przed SMS-ami rozsyłanymi przez oszustów. W ostatnim czasie klienci banku (i nie tylko) otrzymują wiadomości, które mają imitować SMS-y od kurierów lub portali ogłoszeniowych i sprzedażowych (takich jak np. Allegro czy OLX). W SMS-ach ulokowany jest link do dokonania płatności.

PKO BP ostrzega po raz kolejny

Prawdziwą plagą są oszustwa w Internecie. Oszustwo na BLIK, oszustwo na ZUS, oszustwo na fiskusa. Przestępcy są coraz bardziej kreatywni i podszywają się pod coraz to nowe podmioty. PKO BP ostrzega przed wiadomościami, które są w ostatnim czasie rozsyłane m.in. do klientów banku (chociaż nie tylko). Rzekomym nadawcą wiadomości jest firma kurierska lub portal ogłoszeniowy, sprzedażowy czy aukcyjny. Jak łatwo się domyślić, większość osób korzysta z tego rodzaju usług. To powoduje, że na taką wiadomość znacznie łatwiej się nabrać.

Treść wiadomości zależy od rodzaju „nadawcy”; czasem chodzi o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, czasem o odblokowanie konta na danym portalu. Oczywiście w zamian za pewną opłatę. W SMSie oszuści umieszczają link, który prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności. Kolejny krok (po podaniu odpowiednich danych) to przejście na fałszywą stronę banku. Celem oszustów jest wyłudzenie danych do logowania i kody autoryzacyjnego. A takie dane mogą już potem posłużyć oszustowi do zalogowania się na prawdziwe konto danej osoby i zlecenia operacji z konta.

Przypomnienie dla klientów

PKO BP przypomina klientom, na co powinni zwracać szczególną uwagę, jeśli chodzi o korzystanie z sieci i bankowości elektronicznej:

  1. Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.

  2. Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!

  3. Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.

  4. Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *