Biała lista podatników VAT wprowadziła pewne zamieszanie wśród przedsiębiorców. Mnożą się pytania, na które nie zawsze można jednoznacznie odpowiedzieć. Nowy wykaz ma umożliwić przedsiębiorcom sprawdzenie podmiotów, z którymi zamierzają współpracować. Jak zatem to zrobić i jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?
Jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT? ?
O tym, czym właściwie jest biała lista podatników VAT i jakie wiążą się z nią problemy (Katarzyna Pietruszewska już jakiś czas temu alarmowała, że interfejs API może sprawić, że weryfikacja kontrahentów będzie nastręczać pewne trudności). W ostatnich dniach red. naczelny Jakub Kralka pisał m.in. o przedsiębiorcach, którzy nadsyłali do redakcji wiadomości, które można podsumować stwierdzeniem „Biała lista podatników VAT: nie ma mojego konta!„. Doradzał też, co zrobić w takiej sytuacji i jak dodać rachunek firmowy.
Jak jednak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?
Weryfikacja kontrahentów: dwa sposoby
Zasadniczo przedsiębiorcy mogą zweryfikować swoich kontrahentów na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada skorzystanie z zewnętrznych programów, które są udostępniane przez producentów oprogramowania, a które łączą się ze wspomnianym API. Oprogramowanie łączy się z białą listą podatników VAT albo w metodzie search, albo w metodzie check. W przypadku metody search wystarczy, że przedsiębiorca uzupełni tylko jedną informację o kontrahencie (może być to NIP lub REGON, fragment nazwy firmy czy numer rachunku bankowego). Osoba, która skorzysta z tej metody, otrzyma cały zakres danych z wykazu o podmiotach pasujących do zapytania. Dodatkowo dostanie także klucz elektroniczny, stanowiący potwierdzenie wykonania zapytania.
Jeśli z kolei chodzi o metodę check, sprawdzający musi wypełnić trzy informacje. Chodzi o NIP, REGON, numer rachunku bankowego, a dodatkowo – podać datę. Podatnik otrzyma odpowiedź, czy dany rachunek jest przypisany do wyspecyfikowanego numeru podmiotu. Podobnie jak w przypadku metody „search” otrzyma również klucz elektroniczny. W przypadku obu metod należy pamiętać, że korzystanie z API jest limitowane.
Jaki jest drugi sposób? Podatnik może skorzystać z wyszukiwarki, która została udostępniona przez Ministerstwo Finansów. W przypadku wyszukiwarki trzeba wpisać wymagane informacje oraz datę. Osoba sprawdzająca otrzyma ten sam zestaw informacji co przy skorzystaniu ze sposobu pierwszego i metody „search”. Dodatkowo potwierdzenie będzie można wydrukować. Wyszukiwarka znajduje się na tej stronie, a jej obsługa wydaje się bardzo intuicyjna i prawdopodobnie może być ona wykorzystywana przez przedsiębiorców częściej niż zewnętrzne programy.