Jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?

Firma Podatki Dołącz do dyskusji (66)
Jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?

Biała lista podatników VAT wprowadziła pewne zamieszanie wśród przedsiębiorców. Mnożą się pytania, na które nie zawsze można jednoznacznie odpowiedzieć. Nowy wykaz ma umożliwić przedsiębiorcom sprawdzenie podmiotów, z którymi zamierzają współpracować. Jak zatem to zrobić i jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?

Jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT? ?

O tym, czym właściwie jest biała lista podatników VAT i jakie wiążą się z nią problemy (Katarzyna Pietruszewska już jakiś czas temu alarmowała, że interfejs API może sprawić, że weryfikacja kontrahentów będzie nastręczać pewne trudności). W ostatnich dniach red. naczelny Jakub Kralka pisał m.in. o przedsiębiorcach, którzy nadsyłali do redakcji wiadomości, które można podsumować stwierdzeniem „Biała lista podatników VAT: nie ma mojego konta!„. Doradzał też, co zrobić w takiej sytuacji i jak dodać rachunek firmowy.

Jak jednak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników VAT?

Weryfikacja kontrahentów: dwa sposoby

Zasadniczo przedsiębiorcy mogą zweryfikować swoich kontrahentów na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada skorzystanie z zewnętrznych programów, które są udostępniane przez producentów oprogramowania, a które łączą się ze wspomnianym API. Oprogramowanie łączy się z białą listą podatników VAT albo w metodzie search, albo w metodzie check. W przypadku metody search wystarczy, że przedsiębiorca uzupełni tylko jedną informację o kontrahencie (może być to NIP lub REGON, fragment nazwy firmy czy numer rachunku bankowego). Osoba, która skorzysta z tej metody, otrzyma cały zakres danych z wykazu o podmiotach pasujących do zapytania. Dodatkowo dostanie także klucz elektroniczny, stanowiący potwierdzenie wykonania zapytania.

Jeśli z kolei chodzi o metodę check, sprawdzający musi wypełnić trzy informacje. Chodzi o NIP, REGON, numer rachunku bankowego, a dodatkowo – podać datę. Podatnik otrzyma odpowiedź, czy dany rachunek jest przypisany do wyspecyfikowanego numeru podmiotu. Podobnie jak w przypadku metody „search” otrzyma również klucz elektroniczny. W przypadku obu metod należy pamiętać, że korzystanie z API jest limitowane.

Jaki jest drugi sposób? Podatnik może skorzystać z wyszukiwarki, która została udostępniona przez Ministerstwo Finansów. W przypadku wyszukiwarki trzeba wpisać wymagane informacje oraz datę. Osoba sprawdzająca otrzyma ten sam zestaw informacji co przy skorzystaniu ze sposobu pierwszego i metody „search”. Dodatkowo potwierdzenie będzie można wydrukować. Wyszukiwarka znajduje się na tej stronie, a jej obsługa wydaje się bardzo intuicyjna i prawdopodobnie może być ona wykorzystywana przez przedsiębiorców częściej niż zewnętrzne programy.