Przedsiębiorcy składający wniosek o subwencję z tarczy finansowej muszą podać kilka istotnych danych. Są one następnie weryfikowane zgodnie z informacjami podanymi przez ZUS i skarbówkę. Co dokładnie jest sprawdzane?
Weryfikacja wniosków o pomoc z PFR. Jakie dane przekazuje ZUS, a jakie skarbówka?
Pomoc przyznawana w ramach tarczy finansowej dla mikrofirm (a także średnich i dużych firm) może wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych. Po spełnieniu odpowiednich warunków, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić jedynie niewielką część subwencji. Specjaliści uważają, że to właśnie tarcza finansowa jest najbardziej realną pomocą dla przedsiębiorców.
Przed przyznaniem pomocy następuje weryfikacja wniosków o pomoc z PFR. Innych danych dostarcza do systemu PFR ZUS, innych – KAS.
Jeśli chodzi o ZUS, są to oczywiście dane o stanie zatrudnienia. Opierają się one na imiennych raportach rozliczeniowych za grudzień 2019 r. (na dzień 31 grudnia), imiennych raportach rozliczeniowych za okres, dla którego upłynął termin składania dokumentów na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o subwencję, a także imiennych raportach rozliczeniowych za miesiąc odpowiadający nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim.
W praktyce wygląda to tak, że jeśli przedsiębiorca złożył wniosek o subwencję 30 kwietnia 2020 r., to stan zatrudnienia ustala się na dzień 31 marca 2020 r. – na podstawie dokumentów z lutego. Z kolei jeśli chodzi o porównanie do roku poprzedniego – jeśli np. przedsiębiorca złożył wniosek o subwencję 30 kwietnia 2020 r., to stan zatrudnienia jest ustalany na podstawie dokumentów za kwiecień 2020 r.
Przedsiębiorca może złożyć do ZUS wniosek o potwierdzenie informacji przekazanych przez Zakład do PFR. Dzięki temu może szybciej zorientować się, czy nie popełnił błędu w złożonym wniosku.
Weryfikacja wniosków o pomoc z tarczy finansowej PFR: jakie dane ze skarbówki?
Weryfikacja informacji o obrotach firmy nastąpi z kolei na podstawie deklaracji VAT. Oczywiście – pozytywnie zweryfikowanej przez MF i KAS. W przypadku VAT-7 i VAT-7K bierze się pod uwagę sumę pól 10, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 22 i 31. Chodzi m.in. o dostawy towarów i świadczenie usług na terenie kraju według różnych stawek podatkowych, dostawy towarów i świadczenie usług poza terenem kraju, a także wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów czy ich eksport.
MF przypomina jednocześnie, że zanim przedsiębiorca złoży wniosek o subwencję z tarczy finansowej PFR, powinien najpierw wysłać deklarację VAT. Najlepiej, jeśli między wysyłką deklaracji a złożeniem wniosku minie 4-5 dni. Wtedy można mieć pewność, że deklaracja faktycznie została przyjęta przez system.