Niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda – taką karę nałożył prezes UOKiK na sieć handlową. Powodem ma być nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz błędne oznakowanie warzyw niewłaściwym krajem pochodzenia.
Niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda – m.in. za nieuczciwe praktyki w relacjach handlowych z dostawcami
Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu kary na kolejną sieć handlową – tym razem chodzi o Kaufland. Wcześniej kary o dużej wysokości nakładał m.in. na właściciela sieci Biedronka – spółkę Jeronimo Martins Polska.
Kara dla Kauflanda to skutek przeprowadzonego postępowania wobec spółki, w trakcie którego UOKiK stwierdził, że spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży – wykorzystując przewagę kontraktową. Jak twierdzi Urząd, dochodziło do sytuacji, gdy spółka ustalała warunki współpracy z niektórymi dostawcami już po rozpoczęciu danego roku. To z kolei oznaczało, że od pierwszego dnia roku do dnia podpisania umowy dostawca właściwie nie wiedział, na jakich warunkach realizuje dostawy. Podobna sytuacja – jeśli chodzi o wykorzystywanie przewagi kontraktowej – miała wcześniej miejsce w przypadku Biedronki, która została ukarana za analogiczne praktyki.
Spółka miała również pobierać od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabaty, które nie były przewidziane w umowie. To oznacza, ze dostawcy nie wiedzieli właściwie, kiedy – i w jakiej wysokości – spółka zażąda od nich udzielenia rabatu. Dodatkowo – co jest związane z negocjowaniem umowy na nowy rok już po jego rozpoczęciu – wprowadzanie dodatkowych rabatów wymuszało na dostawcach obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy.
Za wykorzystywanie przewagi kontraktowej prezes UOKiK nałożył na spółkę 124 mln zł kary.
Co ciekawe, kara miała być pierwotnie wyższa – prezes UOKiK zdecydował jednak o jej obniżeniu, ponieważ spółka zaprzestała praktyk jeszcze w trakcie czynności wyjaśniających, a jednocześnie – przed postawieniem zarzutów.
Kara również za błędne oznaczenia
To jednak nie wszystko. Prezes UOKiK zdecydował też o nałożeniu drugiej kary – w wysokości 13,2 mln zł. Powodem było błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia, co wprowadzało konsumentów w błąd. Z kontroli Inspekcji Handlowej wynikało, że inny kraj pochodzenia był na wywieszce, a inny – na opakowaniu zbiorczym. Jak można się domyślić, z informacji na wywieszce wynikało, że produkt jest z Polski. Z opakowania – że z innego kraju.
Tym samym łącznie prezes UOKiK nałożył niemal 140 mln zł kary dla Kauflanda oraz nakazał zaniechanie wprowadzania konsumentów w błąd. Spółka może odwołać się jeszcze od decyzji.