SentiOne opublikowało dane dotyczące tego, jak wygląda zainteresowanie kryptowalutami w polskim Internecie. Okazało się, że najbardziej nośną wzmianką na ten temat może się pochwalić Magda Gessler. Poza nią kryptowaluty w sieci to domena głównie mężczyzn korzystających z Twittera.
Jeżeli chodzi o media społecznościowe i kryptowaluty, to panowanie należy do Twittera i TikToka
Kryptowaluty i pokrewne nowinki czasy największej świetności mogą już mieć za sobą. Nie oznacza to jednak, że zniknęły ze świadomości społecznej. Temat ten cały czas grzeje entuzjastów tej technologii oraz jej najbardziej zajadłych przeciwników. Jak to jednak wygląda w Polsce? Wyniki badań na ten temat opublikowało właśnie SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji. Trzeba przyznać, że niektóre z nich są bardzo interesujące.
Kryptowaluty w sieci w okresie od 1 stycznia do 21 listopada doczekały się 747,1 tys. wzmianek ze strony polskich internautów. Aż 308,7 tys. pochodzi z Twittera, który jest niejako domyślnym medium społecznościowym światowej debaty publicznej. Jeżeli wierzyć jego nowemu właścicielowi, to jest to także medium pełne różnego rodzaju botów. Użytkownicy tego portalu mogą zauważyć, że niektóre profile poruszające temat kryptowalut rzeczywiście zachowują się czasem podejrzanie.
Następny w kolejności jest YouTube. W tym serwisie znajdziemy 196 tys. wzmianek o kryptowalutach w opisach filmów lub w komentarzach. Co ciekawe, SentiOne odnotowało, że w tym przypadku bardzo często chodzi po prostu o YouTuberów proszących swoich obserwujących o wpłaty właśnie w wirtualnej walucie. Jakby tego było mało, tego typu wzmianki najczęściej pojawiają się w opisach filmów dotyczących wojny w Ukrainie.
Kryptowaluty w sieci to zdecydowanie męski świat. Panie stanowią w nim kilkuprocentową mniejszość
133,2 tys. wzmianek o kryptowalutach to różnego rodzaju mniejsze i większe strony internetowe. Na nieco już zapomnianych forach internetowych SentiOne znalazło 34,5 tys. wypowiedzi na ten temat. Temat jest za to niezwykle nośny na TikToku, gdzie niektóre profile zajmują się raportowaniem o sytuacji na rynku kryptowalut. Najpopularniejsze z nich mogą liczyć nawet na 2 miliony obserwujących.
Na Facebooku znajdziemy zaledwie 65,2 tys. wzmianek o kryptowalutach. Portal ten może się jednak w tej kwestii pochwalić czymś naprawdę wyjątkowym. Wojciech Łuszczyński, Head of Marketing w SentiOne przytacza bardzo konkretną wypowiedź:
Najpopularniejszą w ciągu całego 2022 roku wypowiedzią na temat kryptowalut był… facebookowy post Magdy Gessler, w którym skarży się na hejt w Internecie i pisze, że gdyby jad ludzki był wyceniany jak bitcoin, Polacy byliby najbogatszym narodem na świecie. Influence Score, który wskazuje najbardziej wpływowe treści w Internecie, wyniósł w tym wypadku 10/10
Magda Gessler jest swego rodzaju statystyczną anomalią. Nie dość, że furorę zrobiła jej wypowiedź na Facebooku, to jeszcze jest kobietą. Z danych SentiOne wynika, że kryptowaluty w sieci to domena niemal wyłącznie mężczyzn. Panie odpowiadają za raptem kilka procent wypowiedzi na ten temat.
Czy jest w ogóle ktoś, kto myślał, że to nie Bitcoin będzie najczęściej wspominaną kryptowalutą?
Które kryptowaluty cieszą się największym zainteresowaniem internautów? Jeżeli ktoś myśli o Bitcoinie, to ma oczywiście rację. To właśnie tej waluty dotyczy ponad połowa wypowiedzi to ona cieszy się przeszło połową zasięgów wszystkich rozmów o kryptowalutach. Największy szum informacyjny dotyczący BitCoina przypadał na okres załamania jego kursu między kwietniem a lipcem.
Co czwarta wypowiedź dotyczy Ethereum, drugiej najpopularniejszej globalnej kryptowaluty. Na trzecim miejscu jest Binance, którego dotyczy co dziesiąta wypowiedź. Po raz kolejny: aż 60 proc. wszystkich wypowiedzi o konkretnych kryptowalutach to zasługa Twittera.
Najwięcej emocji wśród polskich internautów wzbudził jednak Dogecoin. Kryptowaluta z wizerunkiem memicznego psa zaczęła robić się popularna w kwietniu. Zainteresowanie wzrosło w czerwcu, gdy Elon Musk został oskarżony o budowanie piramidy finansowej w oparciu właśnie o Dogecoina. Także tutaj wzmianki o tej konkretnej kryptowalucie najczęściej pojawiały się na Twitterze. Tym razem aż 34 proc. przypadało na portale internetowe a 18 proc. na Facebooka.
Wydaje się, że kryptowaluty w sieci to cały czas popularny temat dyskusji. Można się jednak spierać, czy to wynik sukcesu samej technologii, czy raczej rezultat zainteresowania wypowiedziami celebrytów. Polacy najczęściej zajmują się kryptowalutami wtedy, kiedy po prostu robi się o nich głośno.