Czasem można kupić tanio mieszkanie, które wcześniej należało do armii. Trzeba jednak spełnić pewne warunki

Nieruchomości Państwo Dołącz do dyskusji
Czasem można kupić tanio mieszkanie, które wcześniej należało do armii. Trzeba jednak spełnić pewne warunki

Media co jakiś czas obiegają informacje o sprzedaży mieszkań, które wcześniej należały do armii. Ceny takich nieruchomości często są atrakcyjne, lecz gdy zdecydujemy się na zakup mieszkania od Agencji Mienia Wojskowego, musimy wziąć udział w przetargu. Oprócz mieszkań wojsko dysponuje także innymi obiektami, do których należą garaże, działki, lokale użytkowe, a nawet duże budynki biurowe.

Zakup mieszkania z Agencji Mienia Wojskowego – jak wyglądają procedury?

Sprzedaż mienia wojskowego odbywa się często ze względu na likwidację lub przeniesienie jednostki wojskowej. Agencja Mienia Wojskowego działa w tym wypadku zgodnie z ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Pomimo tego, że ustawa zezwala na inną formę sprzedaży nieruchomości wojskowych, najczęściej są one zbywane w drodze przetargu. W tym przypadku możliwych jest kilka form postępowań.

  • przetarg ustny nieograniczony,
  • przetarg ustny ograniczony,
  • przetarg pisemny nieograniczony,
  • przetarg pisemny ograniczony.

W przypadku przetargu ustnego oferty są podbijane ustnie w formie licytacji. Przetarg pisemny wymaga wysyłania ofert w zamkniętych kopertach. Wtedy zadeklarowanie sumy nie jest jedynym kryterium, które komisja bierze pod uwagę podczas wyłaniania zwycięzcy. Przetarg przybiera często formę ograniczoną – w takim wypadku może być on organizowany dla wskazanych przez organizatora podmiotów.

Chcąc kupić mieszkanie należące do wojska musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy

Pierwszą i najważniejszą czynnością, jaką musimy wykonać, jest dokładne zapoznanie się z ogłoszeniem o przetargu. Znajdą się w nim najważniejsze informacje m.in. o cenie wywoławczej, wysokości wadium czy warunkach zawarcia umowy. Koniecznie musimy znać także termin i miejsce, w którym odbywa się przetarg. Kluczowe jest także zapoznanie się ze stanem nieruchomości w odpowiednim terminie.

Bardzo ważnym aspektem kupna mieszkań od AMW jest brak obciążeń, długów i roszczeń osób trzecich. To w połączeniu z niską ceną może stanowić nie lada gratkę dla osób, które poszukują atrakcyjnej oferty nieruchomości dla siebie lub osób trzecich.

Przed przystąpieniem do licytacji konieczne jest także skompletowanie niezbędnych dokumentów. Należą do nich np. pełnomocnictwa, aktualny wypis z KRS i upoważnienie do reprezentowania danej firmy (w przypadku podmiotów prawnych), oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, a także oświadczenie o zapoznaniu się z treścią ogłoszenia o przetargu i stanem sprzedawanej nieruchomości. Po dostarczeniu niezbędnych dokumentów konieczne będzie wpłacenie wadium i przesłanie potwierdzenia wykonania przelewu. W przypadku wpłaty wadium warto się spieszyć, gdyż o wpłaceniu rękojmi w terminie decyduje nie data wysłania przelewu, a data zaksięgowania ich na koncie bankowym organizatora.