Wizz Air, jeden z największych europejskich przewoźników niskokosztowych, niespodziewanie ogłosił zmianę na stanowisku prezesa. Robert Carey, który pełnił tę funkcję od 2021 roku, opuścił firmę, aby realizować „inne projekty”. Tymczasowo jego obowiązki przejmie József Váradi, dyrektor generalny.
Brak szczegółowych informacji na temat powodów odejścia Careya rodzi spekulacje, czy nagła zmiana ma związek z rosnącą liczbą odszkodowań, których domagają się pasażerowie Wizz Air.
Rosnąca liczba wniosków o odszkodowania
Wizz Air, podobnie jak inne linie lotnicze, boryka się z problemem rosnącej liczby wniosków o odszkodowania, szczególnie w okresie letnim. W 2023 roku przewoźnik obsłużył ponad 200 tysięcy lotów na całym świecie, z czego znacząca część miała miejsce z polskich lotnisk. Najczęściej wybierane kierunki przez polskich pasażerów to popularne miasta europejskie oraz wakacyjne destynacje, takie jak Barcelona, Teneryfa czy Paryż.
Okres letni to czas wzmożonego ruchu lotniczego, co często prowadzi do opóźnień i odwołań lotów. Pasażerowie, szczególnie ci podróżujący okazjonalnie, często nie są świadomi swoich praw do odszkodowania, co prowadzi do składania wniosków o rekompensaty z opóźnieniem. David Janoszka, prawnik specjalizujący się w prawach pasażerów z firmy AirCashBack, zauważa, że przewoźnicy niskokosztowi, tacy jak Wizz Air i Ryanair, mają tendencję do ignorowania indywidualnych wniosków o odszkodowania, co zmusza pasażerów do kierowania spraw do sądu.
Prawa pasażerów i procedura dochodzenia odszkodowań
Pasażerowie, których loty zostały opóźnione lub odwołane, mają prawo do odszkodowania zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Odszkodowanie wynosi od 250 do 600 euro, w zależności od odległości między lotniskami. Proces ubiegania się o odszkodowanie zaczyna się od złożenia reklamacji do przewoźnika. Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty, sprawa może trafić do sądu.
- Czytaj też: Spółka CPK właśnie postanowiła zrezygnować z jedynego pożytku z tej inwestycji dla przeciętnego Kowalskiego
Przyczyny opóźnień i odwołań lotów w okresie letnim są wielorakie. Zwiększony ruch lotniczy prowadzi do przesycenia przestrzeni powietrznej i opóźnień na lotniskach. Ponadto, przewoźnicy często organizują swoje loty w sposób, który nie pozostawia marginesu na nieprzewidziane sytuacje. Efektem tego są kaskadowe opóźnienia, które mogą eskalować przez cały dzień operacyjny.
W wielu przypadkach przewoźnicy wypłacają odszkodowania dopiero po otrzymaniu wezwania do zapłaty od firm specjalizujących się w dochodzeniu praw pasażerów. Jednak liczba spraw trafiających do sądów jest znacząca, co świadczy o problemach w branży lotniczej z respektowaniem praw pasażerów.