Produkcja alkoholi coraz częściej przybiera nowoczesne formy i zaskakuje innowacyjnymi opakowaniami. Jednym z najnowszych trendów jest wprowadzenie wódki w saszetkach. To wygodne i poręczne rozwiązanie, które może przyciągnąć młodszych konsumentów. Niestety nie jest ono wolne od wad, a wręcz wprost przeciwnie: generuje zagrożenia – informuje Prawo.pl.
Producenci często skupiają się na promowaniu zawartości owoców, dlatego wygląd saszetek nie zawsze jasno wskazuje na zawartość alkoholu. To bywa mylące i niestety niepokoi, ponieważ może sprytnie zachęcać młodsze osoby do sięgnięcia po procenty.
Wódka w saszetce to „przedefiniowanie doświadczenia picia alkoholu”
Kolejna firma wprowadzająca te nowatorskie opakowania reklamuje swoje produkty jako „doskonałe smaki” dostępne w dwóch pojemnościach: 100 ml i 200 ml. Oferta obejmuje szeroki zakres alkoholi: od likierów, przez nalewki, aż po czystą wódkę. Siła alkoholu zależy od rodzaju: od 15 proc. w przypadku likierów, przez 28 proc. dla nalewek, po 40 proc. dla czystej wódki. Sprzedawca zadeklarował, że jego misją jest „przedefiniowanie doświadczenia picia alkoholu”, dlatego zamierza rozprowadzać produkty o odważnie zaprojektowanych wrażeniach smakowych.
Przepisy dotyczące opakowań alkoholu w Polsce są dość ogólne, jednak mimo to wymagają one, aby alkohole sprzedawać w naczyniach zamkniętych, z wyraźnym oznaczeniem producenta, rodzaju napoju oraz jego mocy. Opakowania powinny być jednoznacznie rozpoznawalne jako zawierające alkohol i właśnie: to może być wyzwaniem w przypadku saszetek przypominających np. owocowe musy.
Jednym z palących problemów pozostaje brak jasnych regulacji dotyczących sprzedaży alkoholu przez internet
Polska jest jednym z ostatnich krajów w UE, gdzie sprzedaż alkoholu online nie jest jednoznacznie uregulowana. Branża nawołuje do wprowadzenia skutecznych przepisów, które zabezpieczą osoby niepełnoletnie przed zakupem alkoholu online. Problemem pozostaje również reklama alkoholu w mediach społecznościowych, która, mimo zakazu, często dociera do młodszych odbiorców i jak to reklama – podkreśla atrakcyjność produktu. To zachęcanie do z pozoru niewinnego picia bywa niekiedy przyczyną poważnych problemów, uwidaczniających się z biegiem lat.
Według raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Polacy spożywają średnio 11,7 litra czystego alkoholu rocznie na jednego mieszkańca. To wynik wyższy od średniej dla krajów Unii Europejskiej, która wynosi 11,3 litra na osobę. Statystyki wskazują, że 35 proc. dorosłych w Polsce upija się co najmniej raz w miesiącu. Mężczyźni piją średnio 18,4 litra czystego alkoholu rocznie, podczas gdy kobiety 5,6 litra. Już wśród młodzieży w wieku 15 lat 17 proc. chłopców i 21 proc. dziewcząt przyznaje, że przynajmniej dwa razy w życiu spożywało alkohol.