Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy? Wyjaśniamy krok po kroku

Praca Dołącz do dyskusji (175)
Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy? Wyjaśniamy krok po kroku

Wiesz już, że jesteś jedną z osób, którym przysługuje dodatek solidarnościowy? W takim razie nie ma na co czekać, trzeba jak najszybciej składać wniosek. Tym bardziej, że warto złożyć go przed końcem czerwca, bo daje to gwarancję uzyskania dodatku za wszystkie trzy miesiące. Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy? Przeprowadzimy was przez tę procedurę krok po kroku.

Jak złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy?

Cała procedura zamyka się w dziesięciu krokach. Co ważne, musimy mieć dostęp do Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS. To za jej pomocą zawnioskujemy o dodatek solidarnościowy. Wniosek trafi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych natychmiast po jego wysłaniu, ale lepiej nie czekać z tym do ostatnich dni czerwca, bo platforma może pod koniec miesiąca być nieco przeciążona. No to zaczynamy.

Część pierwsza: utworzenie wniosku

Żeby złożyć wniosek o dodatek solidarnościowy, musimy zalogować się do swojego konta na platformie PUE ZUS. Jeśli wcześniej z niej korzystaliśmy, wnioskując na przykład o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców, nie powinniśmy mieć z tym żadnego problemu. Po zalogowaniu się musimy przejść do zakładki: „Ubezpieczony”. Następnie w bocznym menu znajdujemy pozycję [Dokumenty i Wiadomości – Dokumenty robocze] i ją zaznaczamy. Kolejny ruch to kliknięcie przycisku [Utwórz nowy]. Wyświetli nam się lista dostępnych dokumentów. Znajdujemy pozycję „Wniosek EDS – Wniosek o dodatek solidarnościowy w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym COVID-19”, zaznaczamy i klikamy poniżej w przycisk [Utwórz dokument].

W taki sposób wybieramy rodzaj wniosku.
W taki sposób wybieramy rodzaj wniosku.

Wniosek można też odnaleźć na inne sposoby. Używając filtra, gdzie w zakładce „Wartość” wpisujemy „EDS” i klikamy „Filtruj” albo wchodząc w menu [Usługi], a następnie [Katalog usług].

Część druga: uzupełnienie danych

W otwartym już wniosku powinny być wypełnione dane, które platforma PUE ZUS już zna. Czyli dane identyfikacyjne, adres, adres mailowy oraz numer telefonu. Te rzeczy mamy zatem z głowy. Uzupełniamy natomiast rubryki:

  • adres do korespondencji
  • obywatelstwo
  • numer rachunku bankowego
Wystarczy wypełnić tylko kilka pól.
Wystarczy wypełnić tylko kilka pól.

Przechodzimy dalej i trafiamy do sekcji drugiej. Tu musimy uzupełnić dane pracodawcy, który po 15 marca wręczył ci wypowiedzenie, albo który nie chciał podpisać z tobą nowej umowy po tym jak poprzednia wygasła. Na szczęście w większości przypadków wystarczy znać sam NIP pracodawcy. Po jego wpisaniu, jeśli wcześniej zgłosił on cię do ubezpieczeń społecznych, dane same się uzupełnią.

Kolejna sekcja – trzecia – to informacja o zarejestrowaniu się jako osoba bezrobotna. Jeśli znajdujesz się w takim spisie w swoim urzędzie pracy, to musisz zaznaczyć tę opcję i podać kwotę zasiłku bądź stypendium pobranego w miesiącu złożenia wniosku.

Część trzecia: oświadczenia

Po przejściu do kolejnej części musimy zapoznać się z treścią oświadczeń, które na koniec podpiszemy. Zaraz potem bardzo ważny moment – jeśli chcemy dostać dodatek solidarnościowy, musimy zaznaczyć że nie podlegamy ubezpieczeniom społecznym, ubezpieczeniu społecznemu rolników lub obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Nie dotyczy to opisanych wyżej osób zarejestrowanych jako bezrobotni, pobierających stypendium lub zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego jako członkowie rodziny.

Kolejny punkt to oświadczenie, że masz miejsce zamieszkania w Polsce i posiadasz polskie obywatelstwo. W przypadku cudzoziemców trzeba zaznaczyć oświadczenie mówiące o tym, że dana osoba jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy o dodatku solidarnościowym. W tej sytuacji trzeba też uzupełnić informacje dotyczące prawa pobytu.

Pozostaje nam już tylko kliknąć w przycisk [Sprawdź] i dowiedzieć się czy wypełniłeś wszystkie wymagane pola. Jeśli tak, wniosek można zapisać i zamknąć formularz. Następnie wybieramy nasz wniosek, wyświetla nam się okno „Szczegóły dokumentu roboczego” i klikamy [Wyślij]. Wyskakuje nam komunikat: „Podpisanie wniosku oznacza akceptację i podpisanie wszystkich oświadczeń zawartych we wniosku”, zaznaczamy „Zapoznałem się z komunikatem” i wybieramy [OK].

Część czwarta: podpis

Podpis jest zawsze ostatnim elementem złożenia wniosku. Najprościej podpisać się za pomocą naszego profilu w PUE ZUS. Portal ma nasze dane, więc wykorzystujemy je do podpisania się pod wnioskiem. System przewiduje też trzy inne możliwości podpisu – zwykle dużo bardziej czasochłonne. To kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany bądź podpis osobisty. W przypadku zdecydowanej większości wniosków o dodatek solidarnościowy nie będą one potrzebne.

I to by było na tyle. Pozostaje nam już tylko czekać na nasz dodatek solidarnościowy. Kiedy go dostaniemy? Zapewne już na początku lipca, ale ZUS na wypłatę będzie miał czas do końca sierpnia.