Korytarz życia. Jak prawidłowo przepuścić karetkę na sygnale? Wyjaśniamy

Codzienne Gorące tematy Moto dołącz do dyskusji (120) 16.04.2018
Korytarz życia. Jak prawidłowo przepuścić karetkę na sygnale? Wyjaśniamy

Marek Krześnicki

Korytarz życia – to bardzo proste, ale wciąż niestosowane przez wszystkich kierowców rozwiązanie pozwalające na szybsze dotarcie służb ratunkowych na miejsce wypadku. Jak prawidłowo się zachować i utworzyć korytarz życia? Wyjaśniamy.

Korki to codzienność w wielu miastach. Zatory tworzą się również na drogach szybkiego ruchu, na przykład na bramkach wjazdowych, albo gdy zdarzy się wypadek. Zablokowanie wszystkich pasów w oczywisty sposób utrudnia dojazd służbom ratunkowym. Rozwiązaniem, które pozwala na umożliwienie przejazdu np. ambulansom jest tzw. korytarz życia. Co to jest i jak należy się prawidłowo zachować na drodze, gdy widzimy zbliżającą się karetkę czy straż pożarną na sygnale?

Korytarz życia – jak powinni się zachować kierowcy, gdy jedzie ambulans na sygnale?

Korytarz życia to koncepcja co prawda nieznajdująca się w przepisach, ale bardzo logiczna. Otóż, gdy droga jest zakorkowana (dotyczy to w szczególności dróg ekspresowych i autostrad):

  • pojazdy na lewym pasie przesuwają się w kierunku lewej krawędzi pasa,
  • pojazdy na pozostałych pasach przesuwają się do prawej krawędzi pasa.

Tworzy się w ten sposób właśnie tzw. korytarz życia – przestrzeń na drodze, umożliwiającq szybki przejazd służbom ratunkowym. A przepuszczenie takich pojazdów to prawny obowiązek każdego kierowy. Zgodnie z art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

Niestety, dla wielu kierowców to proste i eleganckie zachowanie (ratujące życie!) to wciąż czysta abstrakcja. Na przykład stojąc w korku na autostradzie i widząc, że inni kierowcy utworzyli szeroki pas, postanawiają go wykorzystać do… zawrócenia i jazdy pod prąd. Serio, tak to niedawno wyglądało na autostradzie A4. Większość kierowców zachowała się wzorowo i zjechało na skrajną stronę swoich pasów. Wystarczyło jednak, że kilku idiotów za kierownicą (to najłagodniejsze określenie, jakie przychodzi do głowy) opóźniło akcję ratunkową, zrobiwszy coś takiego:

Każde takie zachowanie to nie tylko złamanie szeregu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. To w oczywisty sposób utrudnia akcję ratowniczą i może przyczynić się do śmierci osób, do których próbują dotrzeć służby ratownicze.

Niebawem korytarz życia ma przestać być dobrym zwyczajem, a stać się obowiązującym prawem. Czy wtedy nasi kierowcy zmądrzeją?

120 odpowiedzi na “Korytarz życia. Jak prawidłowo przepuścić karetkę na sygnale? Wyjaśniamy”

  1. Zdarzenia drogowe częściej występują w mieście. I tu jest większy problem z utworzeniem korytarza życia ze względu na przejścia dla pieszych.

    • Nieraz też przeszkodą są wysokie krawężniki, na które szczególnie małe miejskie auta nie zawsze są w stanie podjechać (weźmy choćby popularną Yariskę). O ile radiowóz czy ambulans zwykle zmieści się w korytarz utworzony przez zbliżenie się do krawędzi jezdni, o tyle większy samochód pożarniczy może już mieć z tym problem.

      • Kolejne to są modne betonowe „rozgraniczniki” między pasami. Powoduje to że jak jest korek w jednym kierunku to karetka też musi w nim stać, a nie może jechać pod prąd.

  2. Dlaczego policja nie rozładowuje korków przez tzw Przejazdy Awaryjne i dlaczego w razie wypadku nie ustawia się na wyjazdach i nie kieruje poza obszar wypadku i nie wycofuje tych, którzy utknęli w korku???
    KORYTARZ ŻYCIA – TAK, ale działania policji powinny być dużo szersze niż przyglądanie się pracy służb ratowniczych!!!

    • policja to może Tobie mandat jebnąć za gadanie przez komórke lub zaczaić się w krzakach i strzelić z nieautoryzowanej suszarki za przekroczenie prędkości na pustej prostej , ale o takich rzeczach jak ochrona obszaru wypadku to oni nawet nie słyszeli

  3. Zmiany i zaostrzanie przepisów nie mają najmniejszego sensu (poza propagandowy) bez radykalniej zmiany funkcjonowania policji. To właśnie patologiczna gnuśność i „statystyczna złośliwość” policji jest główną przyczyną stanu bezpieczeństwa na drogach …

  4. Co da korytarz życia prawidłowo tworzony jak niektórzy pe…e wykorzystają go, żeby się ze stania w korku wywinąć jadąc pod prąd?

    • Za jazdę autostradą pod prąd powinna być dożywotnia utrata prawa jazdy. Osoby takie zwyczajnie nie mają predyspozycji do posiadania prawa jazdy.

  5. Fajnie że ktoś zaczął o tym pisać i pokazać jak to powinno być zrealizowane, jednakże mam małą uwagę w treści jest „…..pojazdy na pozostałych pasach przesuwają się do prawej krawędzi pasa.” Zmienił bym to do prawej krawędzi jezdni, bo przy jezdniach o 2 pasach OK innej możliwości nie ma , ale co z tymi szerszymi mającymi 3 lub więcej pasów ruchu, przecież ilośc miejsca jakie powstanie gdy ci ze środkowego pasa zjadą do jego krawędzi będzie mniejsza niż gdyby dojechali bliżej , wręcz wjeżdzając na prawy pas , do tych z prawego pasa ruchu, bo przecież owszem może i osobówka / dostawczak (karetka, radiowóz) przejedzie, ale co z pojazdami typu wóz bojowy / gaśniczy lub ratownictwa technicznego straży pożarnej, przecież to ciężarówka duży samochód potrzebujący szerszego przejazdu.

  6. Wspaniale
    zachowanie sie dziewczynki na drodze(miala moze 9 lat) Bylam dzis
    swiadkiem gdy dziewczynka jadac rowerem zjechala na bok slyszac
    nadjezdzajaca karetke i policje na sygnale.A dorosli kierowcy
    bagatelizuja.Brawa dla tej dziewczynki.Oby wiecej takich ludzi.Chodzi mi
    o korytarze dla karetek i policji na drogach.

  7. A do czego jest pas awaryjny po prawej stronie?? Po to, żeby się tam samochody ustawiły i utworzyły „korytarz życia” po środku?? Czy ten pas po prawej nie temu ma właśnie służyć?? Nie trzeba nigdzie zjeżdżać – zostawić pas po prawej dostępny cały czas i już… (w przypadku dróg z takimi pasami). Na filmie widać było, że WSZYSCY po prawej ten pas zablokowali…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *