ecommerce Zakupy

Naukowcy z Łodzi: Opakowania zwrotne mogą stać się nowym hitem ecommerce

Rafał Chabasiński
16.02.2022
Naukowcy z Łodzi: Opakowania zwrotne mogą stać się nowym hitem ecommerce

Z badania przeprowadzonego przez naukowców z Katedry Logistyki i Innowacji Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że opakowania zwrotne w ecommerce mogą być nowym trendem w branży. Takie rozwiązanie cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony konsumentów. Wynika to przede wszystkim z rosnącej troski o środowisko naturalne.

Polacy są gotowi zapłacić kaucję zwrotną za opakowanie wielokrotnego użytku

Nikogo nie trzeba przekonywać, że opakowanie towaru to bardzo ważna kwestia w handlu internetowym. Warto przy tym zauważyć, że teraz nie chodzi już tylko o względy estetyczne, czy samo zabezpieczenie zakupionego produktu podczas transportu.

Jeszcze kilka lat temu opakowania zwrotne w ecommerce stanowiły raczej swego rodzaju osobliwość. Teraz jednak rośnie świadomość ekologiczna konsumentów, oraz możliwości techniczne sprzyjające wdrażaniu takiego rozwiązania. Jak bardzo zmieniły się postawy Polaków w tej kwestii możemy się dowiedzieć z badania „Opakowania zwrotne w logistyce ecommerce” przeprowadzonego przez badaczy z Uniwersytetu Łódzkiego na zlecenie Arvato Supply Chain Solutions.

Okazuje się, że aż 44 proc. respondentów chciałoby otrzymywać zakupiony towar w opakowaniu zwrotnym wielorazowego użytku. Są także gotowi płacić kaucję zwrotną. Ponad 40 proc. ankietowanych jest gotowych ponieść koszt rzędu od 50 gr do 5 zł. 11,9 proc. badanych byłoby w stanie zapłacić kwotę do 10 zł. 22,5 proc. respondentów uważa, że wysokość kaucji powinna być uzależniona od kwoty zakupów.

Po raz kolejny potwierdza się także znaczenie i otwartość na innowacje konsumentów w wieku do 50 lat. To do tego momentu opakowania zwrotne w ecommerce cieszą się największym zainteresowaniem. Najbardziej sceptyczni okazali się respondenci starsi niż 60 lat i młodsi, niż 20 lat. W grupach tych grono niezdecydowanych wynosi odpowiednio 46,7 i 36,4 proc.

Ponadto aż 56,4 proc. badanych przyznało, że ważne jest dla nich to, z jakiego materiału wykonane jest opakowanie zamówionego towaru. Nikogo nie powinna zdziwić preferencja dla opakowań biodegradowalnych, lub nadających się do ponownego przetworzenia. Polacy najwyraźniej mają serdecznie dosyć opakowywania wszystkiego w plastikową folię. Ponad połowa badanych uważa, że odzież i obuwie, artykuły dla dzieci i zabawki oraz książki zdecydowanie można pakować w opakowanie wielokrotnego użytku.

Opakowania zwrotne w ecommerce mogą rzeczywiście stanowić przyszłość tej branży

Bardzo ważne jest to, w jaki sposób klienci wyobrażają sobie korzystanie z takiej możliwości. Ponad 46 proc. respondentów uważa, że opakowania zwrotne w ecommerce powinny trafiać z powrotem do paczkomatu. Trzeba przyznać, że jest to stosunkowo najprostsze rozwiązanie, niewymagające zbyt wielkich inwestycji ze strony sprzedawców czy ingerencji ze strony państwa.

21,7 proc. respondentów najchętniej widziałoby automaty ustawione w sklepach wielkopowierzchniowych, następne 11,9 proc. ankietowanych wskazuje na galerie handlowe. Urządzenia takie odbierałyby zwrotne opakowania od klienta i najprawdopodobniej od razu zwracałyby kaucje. Wszystko to odbywałoby się niejako przy okazji robienia tradycyjnych zakupów. Wadą takiego rozwiązania jest oczywiście konieczność skonstruowania takich automatów i dogadania się z właścicielami tradycyjnych sklepów.

10,7 proc. badanych chciałoby, aby opakowania zwrotne kurierzy odbierali bezpośrednio z ich domów. To chyba najbardziej kosztowne rozwiązanie, równocześnie kłócące się z proekologiczną ideą stojącą za opakowaniami wielokrotnego użytku w ecommerce. Część respondentów wskazuje również, że preferowany sposób zwrotu opakowania może zależeć od różnych czynników. Takich, jak jego wielkość, sposób dostawy towaru, czy aktualna sytuacja konsumenta.

Warto przy tym wspomnieć, że sama branża ecommerce jest gotowa dołożyć się do utylizacji odpadów tworzonych w trakcie jej działalności. Postulat taki w zeszłym roku zgłosił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. Opakowania wielokrotnego użytku stanowią ciekawą alternatywę dla wprowadzania dodatkowych opłat. Nic dziwnego, że niektórzy przedsiębiorcy już od jakiegoś czasu eksperymentują z takim rozwiązaniem. Opakowania zwrotne pod koniec zeszłego roku wprowadził chociażby InPost.