ecommerce Środowisko

Prezydent Poznania chce, by sklepy internetowe dołożyły się do utylizacji odpadów przez gminy

Prezydent Poznania chce, by sklepy internetowe dołożyły się do utylizacji odpadów przez gminy
Prezydent Poznania chce, by sklepy internetowe dołożyły się do utylizacji odpadów przez gminy
 

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła ten trend. Tymczasem gminy borykają się z uszczupleniem dochodów, co rekompensują sobie chociażby poprzez opłaty za wywóz śmieci. Prezydent Poznania ma pewien pomysł: skoro przez internetowe zakupy generujemy coraz więcej śmieci, to niech branża e-commerce dołoży się do utylizacji odpadów.

Rozwój e-commerce to wyzwanie także dla gminnych systemów gospodarowania odpadami

Bujny rozwój branży e-commerce to z punktu widzenia konsumenta coraz większa wygoda i niższe ceny. Internet i pozostałe nowoczesne technologie pozwalają nam kupować coraz więcej, coraz szybciej i coraz taniej. Jest jednak pewien haczyk w postaci opakowań dołączanych nam praktycznie do każdych zakupów. Z tą rosnącą górą śmieci należałoby coś zrobić.

Tego zdania jest w każdym razie prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. W wywiadzie dla RMF FM stwierdził, że dobre będzie, jeśli branża e-commerce dołoży się do utylizacji odpadów. Chodzi przede wszystkim o podmioty, które generują opakowania. Takie firmy miałyby wziąć na siebie część kosztów.

Co ciekawe, sam prezydent Poznania przekonuje, że same firmy są zainteresowane współpracą w tej kwestii i uzyskał pozytywny odzew z ich strony. Jako pozytywny przykład wskazał chociażby Allegro, które samo stara się w jakiś sposób rozwiązań problem nadmiaru opakowań nieuchronnie generowanych w toku swojej działalności. Propozycja samorządowców może przełożyć się na obywatelski projekt ustawy, który oczywiście musiałby jeszcze uzyskać aprobatę ustawodawcy.

Celem takich zmian miałoby być nie tyle nałożenie na branżę e-commerce jakichś dodatkowych danin, co przede wszystkim ograniczenie po prostu liczby śmieci. Stawki powinny być uzależnione od typu opakowania. Preferencyjne stawki obejmowałyby opakowania biodegradowalne i wielorazowe. Tym samym firmy miałyby istotną zachętę, by starać się wypracowywać rozwiązania przyjazne dla środowiska i gminnych systemów utylizacji odpadów.

Nawet jeśli branża e-commerce dołoży się do utylizacji odpadów, to podwyżek opłat za śmieci już nie odwrócimy

Jaśkowiak nie ma przy tym złudzeń: podwyżek gminnych opłat za wywóz śmieci nie da się cofnąć. Równocześnie branża e-commerce będzie się stale rozwijać, kosztem tradycyjnego handlu. To oznacza, że bez zmian śmieci też będzie tylko więcej. Uregulowanie tej kwestii wydaje się więc w dłuższej perspektywie koniecznością. Mieszkańcy powinni się jednak w takim wypadku nastawić bardziej na brak dalszych wzrostów.

Równocześnie prezydent Poznania wyraził zdecydowaną aprobatę dla nowoczesnych rozwiązań dostawy towarów, takich jak chociażby Paczkomaty. Powód takiego stanu rzeczy może być dość zaskakujący. Poznański ratusz chciał się w jakiś sposób porozumieć się z firmami kurierskimi w sprawie zachowania na terenie miasta. Niestety, wysiłki ucywilizowania działalności kurierów w Poznaniu nie przyniosły większych rezultatów.

Ile konkretnie branża e-commerce dołoży się do utylizacji odpadów przez gminy? Jacek Jaśkowiak nie chciał rzucać kwotami. Prezydent Poznania zauważył, że wszystko powinno zależeć od zebranych w toku prac konkretnych danych. Ustalona w tym momencie stawka może przecież okazać się nieadekwatna już za jakiś czas.

Czy propozycja Jacka Jaśkowiaka ma rację bytu? Nie da się ukryć, że dynamiczny rozwój e-commerce nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne. Wspieranie tych bardziej przyjaznych rozwiązań z całą pewnością stanowi krok w dobrym kierunku. Równocześnie jednak należy pamiętać, że każda dodatkowa opłata składająca się na koszt dostawy towaru oznacza wyższą cenę do zapłacenia przez konsumenta. Przynajmniej w jakimś stopniu.