- Home -
- Moto -
- Prawo jazdy tylko na 5 lat. UE chce ograniczeń, które mają sprawić, że na unijnych drogach przestaną ginąć ludzie
Już od jakiegoś czasu Unia Europejska pracuje nad rozwiązaniami prawnymi, które mają na celu wyeliminowanie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach UE. Jednym z nich ma być prawo jazdy na 5 lat - wydawane określonej grupie kierowców. Okazuje się jednak, że to może nie być najlepszy pomysł - co pokazują dane.

Prawo jazdy tylko na 5 lat. Część "Wizji Zero" tworzonej przez UE
Nie da się ukryć, że od pewnego czasu UE pracuje nad kompleksowymi programami, które mają na celu walkę z globalnymi zagrożeniami czy problemami cywilizacyjnymi. Przykładem takiego programu jest bez wątpienia Fit for 55; UE dąży do osiągnięcia całkowitej zeroemisyjności, chcąc w ten sposób walczyć ze zmianami klimatycznymi. Innym ciekawym programem, któremu poświęca się jednak znacznie mniej uwagi, jest tzw. Wizja Zero - chodzi o rozwiązania prawne, które mają wyeliminować ofiary śmiertelne na drogach oraz liczbę poważnie rannych. Odpowiednia rezolucja została przegłosowana przez Parlament Europejski w 2021 r.; PE poparł też ustanowienie kluczowych wskaźników efektywności, które powinny zostać wypracowane przez Komisję Europejską. Jeśli chodzi natomiast o najważniejsze kierunki przyjętej Wizji Zero, to można wyszczególnić:
- Bezpieczna infrastruktura drogowa i bezpieczne wyposażenie wszystkich pojazdów drogowych,
- Zharmonizowane regulacje dotyczące automatycznych pojazdów drogowych,
- Zero tolerancji dla jazdy pod wpływem używek,
- Nowe przepisy ograniczenia prędkości na drogach i w obszarach zabudowanych.
Jednym z rozwiązań, mających przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jest prawo jazdy wydawane na 5 lat kierowcom, którzy ukończyli 70. rok życia. Prawo jazdy mogłoby być w takim wypadku przedłużane, ale po przejściu przez kierowcę badań kontrolnych - przy czym każde państwo należące do UE miałoby samodzielnie określić, co wchodziłoby w skład takich badań. Najprawdopodobniej jednak mowa głównie o badaniach psychologicznych.
To zresztą tylko jedna ze zmian, które powinny zainteresować starszych kierowców; niewykluczone, że osoby powyżej 70. roku życia musiałyby przejść "kurs odświeżający", a dla osób po 75. roku życia obowiązkowe badania mogłyby się odbywać nawet co roku. Na razie jednak nie wiadomo, na jakie konkretnie rozwiązania zdecyduje się Polska.
W Polsce najstarsi kierowcy powodują najmniej wypadków
Co jednak ciekawe - i na co zwraca uwagę bankier.pl - w Polsce najstarsi kierowcy wcale nie powodują wielu wypadków. A właściwie powodują ich najmniej spośród wszystkich grup wiekowych; tak przynajmniej wynika z danych Polskiego Instytutu Transportu. W 2021 r. współczynnik liczby wypadków na 10 tys. kierowców w grupie kierowców powyżej 60. roku życia wyniósł 3,49; dla porównania, w grupie 18-24 wyniósł on aż 13,77.
Oczywiście nie jest też tak, że UE chce specjalnych rozwiązań prawnych tylko dla seniorów - co więcej, UE sama twierdzi, że to właśnie młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, w związku z czym również dla nich mają zostać wprowadzone dodatkowe ograniczenia, m.in. takie jak zakaz jazdy w godzinach nocnych. Nie zmienia to jednak faktu, że seniorom Unia także nie zamierza odpuścić - i starsi kierowcy mogą spodziewać się, że konieczność częstszego wykonywania badań zostanie wprowadzona już wkrótce.
zobacz więcej:
19.07.2025 6:25, Rafał Chabasiński
18.07.2025 19:38, Mariusz Lewandowski
18.07.2025 15:12, Materiał Partnera Bezprawnika
18.07.2025 14:35, Katarzyna Zuba
18.07.2025 11:43, Mateusz Krakowski
18.07.2025 10:50, Edyta Wara-Wąsowska
18.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
18.07.2025 9:15, Edyta Wara-Wąsowska
18.07.2025 8:14, Edyta Wara-Wąsowska
18.07.2025 7:02, Miłosz Magrzyk
18.07.2025 5:15, Miłosz Magrzyk
17.07.2025 16:25, Igor Czabaj
17.07.2025 12:54, Rafał Chabasiński
17.07.2025 12:11, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 10:40, Mateusz Krakowski
17.07.2025 10:27, Mariusz Lewandowski
17.07.2025 9:49, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 9:02, Mateusz Krakowski
17.07.2025 8:12, Edyta Wara-Wąsowska
17.07.2025 7:54, Jakub Bilski
17.07.2025 6:55, Rafał Chabasiński
16.07.2025 19:21, Igor Czabaj
16.07.2025 12:38, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 11:40, Mateusz Krakowski
16.07.2025 10:39, Edyta Wara-Wąsowska