Czy nietrafiony prezent można zwrócić do sklepu?

Gorące tematy Zakupy dołącz do dyskusji (18) 07.12.2016
Czy nietrafiony prezent można zwrócić do sklepu?

Udostępnij

Marek Krześnicki

Święta to nie tylko barszcz, kolędy i pierwsza gwiazdka. To również prezenty – często czasami nietrafione. Czy taki nieudany prezent można zwrócić do sklepu?

Do świąt pozostało jeszcze nieco czasu – jesteśmy na początku kalendarza adwentowego. I właśnie dlatego warto już teraz poznać prawa konsumenta w zakresie zwrotu zakupionego towaru – aby potem szybko przywrócić uśmiech na twarz obdarowanego. (Ewentualnie, w wersji oszczędnej – aby szybko odzyskać źle zainwestowane złotówki”).

Przechodząc do rzeczy: czy nietrafiony prezent można zwrócić? Jak to zwykle bywa, odpowiedź brzmi: to zależy.

1. Kupiłem prezent w sklepie stacjonarnym

Generalnie rzecz ujmując, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjęcia towaru tylko dlatego, że nie spełnił on oczekiwań nabywcy. Ale niektóre z nich przewidują taką możliwość. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak „brak śladów użytkowania”. Warto zatem przed zakupem upewnić się u sprzedawcy, czy prezent będzie można zwrócić.

Pamiętać również należy, że do zwrotu towaru konieczny będzie dowód zakupu. W powszechnym mniemaniu – i sprzedawców, i klientów – chodzi tu o paragon czy fakturę. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał jednak ostatnio, że mieliśmy rację na Bezprawniku:

Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy. Pisaliśmy o tym w przeszłości, m.in. gdy zapanowała moda na tak zwane aplikacje zbierające paragony w pamięci naszych smartfonów. W końcu po co przez lata trzymać tony niezbyt estetycznej makulatury, skoro lepiej sobie taki paragon elektronicznie zeskanować i w razie czego udostępnić sprzedawcy?

Dla bezpieczeństwa jednak – albo chociaż dla wygody – warto paragony gdzieś schować, niż potem użerać się z nieznającym prawa i orzecznictwa sprzedawcą.

Tak, autor tekstu uznaje wyższość pragmatyzmu nad prawniczym idealizmem.

2. Kupiłem prezent w sklepie internetowym / na portalu aukcyjnym

Dużo łatwiej zwrócić natomiast towar kupiony na odległość – czyli zamówiony za pomocą internetu czy telefonu. Artykuł 27 ustawy o prawach konsumenta jasno stanowi, że

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (…)

Warto pamiętać, że czternastodniowy termin na zwrot jest liczony od momentu odbioru towaru, z nie złożenia zamówienia.

Co istotne, nie każdy prezent można zwrócić. Przykładowo, zwrotowi nie podlegają artykuły:

  • rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb
  • rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia
  • rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
  • nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu

Aby odstąpić od umowy zawartej na odległość, należy złożyć stosowne oświadczenie. Przygotowaliśmy dla Czytelników naszego serwisu odpowiedni wzór, który znajdziecie tutaj.