Czy nietrafiony prezent można zwrócić do sklepu?

Gorące tematy Zakupy 07.12.2016
Czy nietrafiony prezent można zwrócić do sklepu?

Udostępnij

Marek Krześnicki

Święta to nie tylko barszcz, kolędy i pierwsza gwiazdka. To również prezenty – często czasami nietrafione. Czy taki nieudany prezent można zwrócić do sklepu?

Do świąt pozostało jeszcze nieco czasu – jesteśmy na początku kalendarza adwentowego. I właśnie dlatego warto już teraz poznać prawa konsumenta w zakresie zwrotu zakupionego towaru – aby potem szybko przywrócić uśmiech na twarz obdarowanego. (Ewentualnie, w wersji oszczędnej – aby szybko odzyskać źle zainwestowane złotówki”).

Przechodząc do rzeczy: czy nietrafiony prezent można zwrócić? Jak to zwykle bywa, odpowiedź brzmi: to zależy.

1. Kupiłem prezent w sklepie stacjonarnym

Generalnie rzecz ujmując, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjęcia towaru tylko dlatego, że nie spełnił on oczekiwań nabywcy. Ale niektóre z nich przewidują taką możliwość. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak „brak śladów użytkowania”. Warto zatem przed zakupem upewnić się u sprzedawcy, czy prezent będzie można zwrócić.

Pamiętać również należy, że do zwrotu towaru konieczny będzie dowód zakupu. W powszechnym mniemaniu – i sprzedawców, i klientów – chodzi tu o paragon czy fakturę. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał jednak ostatnio, że mieliśmy rację na Bezprawniku:

Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy. Pisaliśmy o tym w przeszłości, m.in. gdy zapanowała moda na tak zwane aplikacje zbierające paragony w pamięci naszych smartfonów. W końcu po co przez lata trzymać tony niezbyt estetycznej makulatury, skoro lepiej sobie taki paragon elektronicznie zeskanować i w razie czego udostępnić sprzedawcy?

Dla bezpieczeństwa jednak – albo chociaż dla wygody – warto paragony gdzieś schować, niż potem użerać się z nieznającym prawa i orzecznictwa sprzedawcą.

Tak, autor tekstu uznaje wyższość pragmatyzmu nad prawniczym idealizmem.

2. Kupiłem prezent w sklepie internetowym / na portalu aukcyjnym

Dużo łatwiej zwrócić natomiast towar kupiony na odległość – czyli zamówiony za pomocą internetu czy telefonu. Artykuł 27 ustawy o prawach konsumenta jasno stanowi, że

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (…)

Warto pamiętać, że czternastodniowy termin na zwrot jest liczony od momentu odbioru towaru, z nie złożenia zamówienia.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Co istotne, nie każdy prezent można zwrócić. Przykładowo, zwrotowi nie podlegają artykuły:

  • rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb
  • rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia
  • rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
  • nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu

Aby odstąpić od umowy zawartej na odległość, należy złożyć stosowne oświadczenie. Przygotowaliśmy dla Czytelników naszego serwisu odpowiedni wzór, który znajdziecie tutaj.