ecommerce Zakupy

E-commerce? Oto 5 praktycznych wskazówek

E-commerce? Oto 5 praktycznych wskazówek
E-commerce? Oto 5 praktycznych wskazówek
 

Przedsiębiorco, prowadzisz sprzedaż e-commerce? Oto 5 praktycznych wskazówek, które znajdziecie poniżej, a które pozwolą Wam uniknąć kluczowych błędów przy prowadzeniu działalności gospodarczej w Internecie. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który dopiero stawia pierwsze kroki w branży e-commerce, lub dotychczasowe działania podejmowane przez Ciebie nie przynosiły oczekiwanych rezultatów, to ten poradnik jest właśnie dla Ciebie!

Zanim omówimy właściwe strategie działań związanych z prowadzeniem sprzedaży w Internecie wyjaśnimy kilka podstawowych terminów. Jako, że przyszło nam żyć w okresie, w którym dynamizm zmian jest prawdopodobnie największy w historii, a czasy te zostały nazwane mianem  IV rewolucji przemysłowej, szczególną uwagę powinniśmy poświęcać rozwojowi technologii zmieniających nasze życie. Prawdopodobnie wielu z nas, nie dalej niż 15-lat temu zachwycało się pierwszym iPhonem, a niespełna 20 lat temu pierwszymi telefonami komórkowymi z kolorowym wyświetlaczem. Pamiętam jaką furorę 15-lat temu wśród moich rówieśników robił odtwarzacz mp3 marki Creative o oszołamiającej pojemności 512 mb. Minęły zaledwie 3-lata i zastąpił go iPod, czyli kolejny wynalazek, o którym nikt już nie pamięta. Wiatr zmian nigdy nie był tak silny jak teraz.

W dzisiejszych czasach z Internetu korzystamy każdego dnia, o niemal każdej porze. Wielu z nas prawdopodobnie nie wyobraża sobie już codziennych czynności bez możliwości skrolowania Twittera, czy dwuklików na Instagramie. Uzależnienie mas od życia w sieci jest wodą życia dla chcących swoją działalność prowadzić w Internecie.

Według danych zebranych oraz opracowanych przez Digital Commerce 360, przed pandemią 28% ankietowanych użytkowników deklarowało, że robi zakupy online raz w tygodniu. W czasie pandemii wywołanej działaniami koronawirusa SARS-CoV-2 ten wskaźnik wzrósł aż do 36%. Obecna sytuacja sprawiła, że sklepy internetowe oraz platformy sprzedażowe w Internecie należą do grona największych beneficjentów pandemii. Departament Handlu Stanów Zjednoczonych w swoim komunikacie podał, że  w okresie od kwietnia do czerwca 2020 roku konsumenci wydali prawie 212 miliardów dolarów na handel elektroniczny. Gigantyczne wzrosty nie pozostawiają złudzeń. Konsumenci rzadziej udają się do supermarketów by samodzielnie w otoczeniu innych osób robić zakupy. W każdym większym mieście działalność prowadzą już firmy, które wcześniej zajmowały się wyłącznie dostarczaniem potraw z barów oraz restauracji, a obecnie oferują już również dostawę jakichkolwiek produktów spożywczych.

Ale czym właściwie jest e-commerce?

E-commerce całkowicie zmienił krajobraz handlu detalicznego. Myślę, że obecnie asortyment produktów i usług do których mamy dostęp za pośrednictwem sieci jest niepoliczalny. Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Sprzedajemy i kupujemy już nie tylko za pośrednictwem platform sprzedażowych jak – Allegro czy Amazon, lecz bezpośrednio od dystrybutorów. Spektrum dostępnych towarów oraz usług wydaje się być nieskończone i obejmuje dosłownie wszystkie towary, które wcześniej mogliśmy kupić tylko stacjonarnie. Najwięksi producenci, zarówno krajowi, jak i zagraniczni, szczególnie teraz w dobie pandemii stawiają na sprzedaż za pośrednictwem Internetu.

W świecie tak zorientowanym na technologie cyfrowe kluczowe jest, aby nie tylko duże, lecz również średnie oraz małe przedsiębiorstwa rozważały ​tworzenie własnych platform handlu elektronicznego w celu utrzymania przewagi konkurencyjnej w już i tak nasyconej branży. Skuteczne prowadzenie choćby małego sklepu internetowego, w połączeniu z możliwościami oferowanymi przez social media może przynieść sprzedawcom niesamowitą satysfakcję oraz znaczne zyski.

Po pierwsze – 1. Zwiększ zasięg swojej firmy!

Jeśli porównamy możliwości sprzedażowe sklepów stacjonarnych, uwzględniając przede wszystkim obszar zasięgu oraz często zakres usług czy towarów, do sprzedaży za pośrednictwem Internetu dosyć szybko dojdziemy do wniosku, że czasy, w których prym wiodły małe sklepy osiedlowe oraz okoliczne markety już dawno przeszły do lamusa. W Internecie obecnie możemy kupić wszystko (tak, naprawdę wszystko, ale na DarkNet lepiej nie zaglądajcie, ja też uwielbiam Chłopców z Ferajny, no ale niech film zostanie filmem). Jeśli masz ochotę na słodycze z UK czy USA, nie ma problemu, na pewno istnieje już przynajmniej z tuzin sklepów oferujących podobne produkty. Przyprawy z Azji, czy Afryki? Może nie sprzeda Ci ich grubasek w brodzie i za ciasnym turbanie, ale może znajdą się w Twojej kuchni w ciagu 3 dni, podczas gdy Ty nie wyjdziesz w trakcie swojego home office nawet na minutę z mieszkania.

Zasięgi, które obecnie generują sklepy internetowe dzięki strategiom e-commerce są niezrównane. Prowadząc sklep osiedlowy Twoimi klientami będą zapewne w 99% wyłącznie okoliczni mieszkańcy. Gdy jednak zdecydujesz się na sprzedaż za pośrednictwem Internetu Twoje towary oraz usługi mogą dotrzeć praktycznie do każdej osoby robiącej w Internecie zakupy. Jeśli tylko obierzesz solidną oraz skuteczną strategię marketingową  będziesz mógł sprzedawać swoje produkty znacznie szerszej oraz rozbudowanej bazie klientów. Nie jesteś już ograniczony wyłącznie do lokalnego rynku z Twojej okolicy. Twoje produkty może już przeglądać każdy, w każdym miejscu na świecie, wystarczy bowiem, że posiada komputer bądź telefon z dostępem do Internetu.  Jest to szczególnie korzystne dla małych firm, należy podkreślić, że handel elektroniczny usuwa bariery geograficzne i pozwala znacznie maksymalizować zyski ze sprzedaży.

2. Przystępny model biznesowy

Kolejnym istotnym czynnikiem nieodłącznie związanym z sukcesem w e-commerce jest przystępność. Mimo, że na początku – tak jak zresztą przy prowadzeniu każdego biznesu – będziemy musieli ponieść dodatkowe koszty związane z organizacją oraz prowadzeniem platformy w Internecie, to w ogólnym rozrachunku będą one niższe od tych związanych z prowadzeniem działalności w formie stacjonarnej.

Niezależnie od tego, czy dopiero startujesz z nową działalnością, czy myślisz o rozszerzeniu swojej małej firmy, ważne jest, aby w początkowej fazie rozwoju przedsiębiorstwa zatrzymywać jak najwięcej zysków, tak abyś mógł je następnie reinwestować ponownie w swoją firmę. Sprzedaż za pośrednictwem platformy e-commerce jest o wiele bardziej opłacalna finansowo, w szczególności dla tych którzy mają własną, małą firmę, a przy tym nie chcą wydawać całego swojego budżetu na koszty bieżące.

3. Zaplanuj kreatywną i przemyślaną kampanię marketingową na swojej platformie e-commerce

Jednym z najlepszych sposobów na ponowne zainwestowani zebranych zysków, tak aby dokonać ich maksymalizacji jest zaplanowanie skutecznej kampanii marketingowej, której rezultatem będą większe zyski ze sprzedaży Twoich towarów i usług. By skutecznie trafić do grona swoich obrońców nie musisz wydawać fortuny na reklamę w radio czy telewizji. Zacznij od mediów społecznościowych. Prowadź aktywnie i w przemyślany sposób profile swojej marki na Instagramie oraz Facebooku. Ponadto, możesz pomyśleć  podjęciu dodatkowej współpracy z postaciami z Internetu, których udział w kampanii reklamowej Twojego produktu zwiększyłby jego sprzedaż. Jeśli nie jesteś w stanie już na początku prowadzenia działalności zapewnić wynagrodzenia za reklamowanie Twoich produktów to zaproponuj barter. Przy skutecznym prowadzeniu działalności za pośrednictwem mediów społecznościowych w łatwy sposób nawiążesz kontakt właśnie z tą grupą docelową, której będziesz szukał. Możesz w tym celu wykorzystać dodatkowe możliwości sponsoringowe, które oferują już wszystkie platformy społecznościowe.

Musisz pamiętać, że stworzenie wizerunku marki dla Twojego sklepu e-commerce jest kluczowe i obejmuje wszystko, od wykorzystania odpowiednich wizualizacji, zdjęć, opisów i informacji po sposób, w jaki Twoja firma współdziała z potencjalnymi, jak i obecnymi klientami.

4. Współpracuj

Współpraca to kolejna niezwykle skuteczna strategia marketingowa. Sektor cyfrowej sprzedaży detalicznej rozwinął się tak bardzo, że istnieją obecnie sklepy e-commerce, które są specjalnie przeznaczone do reprezentowania wielu marek w określonej niszy lub branży – przykładem choćby odnoszące od wielu lat sukcesy Zalando. Oznacza to, że jeśli dopiero zaczynasz, prowadzisz małą firmę lub chcesz zwyczajnie zwiększyć swoje przychody, możesz współpracować z większym sklepem e-commerce, który będzie oferował Twoje produkty/usługi.

Tym samym, dzięki tej nawiązywanym współpracom będziesz w stanie zwiększyć świadomość pośród konsumentów o istnieniu Twojej marki, a dotychczasowi klienci Twojego partnera w niedługim czasie mogą okazać się Twoimi. Możesz też przekazać np. część towarów w zarządzanie partnerowi prowadzącemu platformę e-commerce i cieszyć się zyskami prowizyjnymi nie zajmując się już dalej sprzedażą na codzień.

5. Sprzedaż 24/7, nawet gdy już śpisz

Jako właściciel małej firmy będziesz nieustannie szukać sposobów, aby skutecznie docierać do klientów, komunikować się z nimi i sprzedawać im swoje produkty bądź usługi. Dzięki platformie e-commerce będziesz mógł prowadzić swoją firmę przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, sprzedawać swoje produkty/usługi w zróżnicowanej grupie demograficznej oraz naprawdę nieustannie pracować nad rozwojem swojej marki.

Być może jedną z największych zalet prowadzenia sklepu internetowego jest to, że nie wymaga on stałej obecności, ani konsekwentnego nadzoru. Sprzedaż w sklepie stacjonarnym ograniczają godziny otwarcia oraz fakt, iż ulice nawet najgęściej zaludnionych miast o godzinie 3 rano raczej świecą pustkami, zaś o tej porze, ani o żadnej innej nie brakuje internautów, którzy mogliby zrobić u Ciebie zakupy. W przypadku sklepu internetowego, gdy wszystko działa sprawnie, możesz zostawić go bez nadzoru nawet na kilka godzin. Sklep internetowy może w mniejszym lub większym stopniu działać samodzielnie, jeśli chodzi o przeglądanie towarów i dokonywanie transakcji przez klientów.

Uważam, że przyszło nam żyć w niesamowitych czasach dających nam nieograniczone możliwości rozwoju, musimy tylko wiedzieć jak je wykorzystać dla swoich zysków. Do dzieła!