Media Markt zmienia od rana swój regulamin. To bardzo ważna zmiana dla zwracających i reklamujących towar

Zakupy Zakupy firmowe dołącz do dyskusji (27) 01.01.2021
Media Markt zmienia od rana swój regulamin. To bardzo ważna zmiana dla zwracających i reklamujących towar

Jakub Kralka

Jedna z najbardziej znanych sieci z elektroniką wysłała od rana e-maile do swoich klientów z informacją dotyczącą zmian w swoich regulaminach. Postanowiłem sprawdzić jak zmienił się regulamin Media Markt od 2021 roku.

Nowy rok to czas postanowień, ale też chwila wejścia w życie wielu nowych regulacji, do których muszą dostosować się przedsiębiorcy. Niewykluczone więc, że w nadchodzących dniach otrzymamy jeszcze więcej e-maili lub podanych w inny sposób informacji o zmienionych regulaminach.

Nowy rok, nowa ochrona przedsiębiorców

Nie były to zmiany zaskakujące, ponieważ wielokrotnie zapowiadaliśmy je na łamach Bezprawnika już w przeszłości. Chodzi o zmianę w sposobie traktowania przedsiębiorców w umowach zawieranych ze sklepami, które mogą skutkować na przykład bardziej preferencyjnymi – jak u konsumentów – warunkami rękojmi.

Dotychczasowo regulamin Media Markt wskazywał, że konsument może odstąpić od zawartej na odległość umowy w terminie 30 dni od chwili wydania towaru, co było prokonsumenckim rozszerzeniem powszechnie obowiązujących, 14-dniowych przepisów. Co więcej, regulamin Media Markt wskazywał, że nawet przedsiębiorca może odstąpić od takiej umowy bez podania przyczyny, choć musi to zrobić w terminie 7-dniowym, co jednak i tak było pewnego rodzaju uprzejmością ze strony sklepu, który gwarantował takie uprawnienie bez wdawania się w dywagacje czy ktoś rzeczy faktycznie będzie używał w działalności gospodarczej, czy nie.

Jak zmienił się regulamin Media Markt?

Regulamin Media Markt wzbogacił się dziś o postanowienie dotyczące odstąpienia od umowy przy zakupach bezpośrednio dla działalności gospodarczych:

1a. Punkt 1 stosuje się stosuje się także dla umów zawartych od dnia 1 stycznia 2021 r. przez osobę fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jest to oczywiście nawiązanie i próba dostosowania treści regulaminu do nowelizacji Ustawy o prawach konsumentach, która od dziś cieszy nas nowym art. 38a:

Art. 38a. Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Swoją drogą, mam sporo przemyśleń odnośnie tego przepisu i jeszcze dziś odniosę się do niego na łamach Bezprawnik.pl – zapraszam do lektury stałych czytelników.

Analogicznie, również szereg przepisów dotyczących rękojmi za wady w zaktualizowanym regulaminie Media Markt od teraz stosuje się również do przedsiębiorców.

  1. Zawarte w niniejszym punkcie VIII. Regulaminu postanowienia dotyczące konsumenta stosuje się także dla umów zawartych od dnia 1 stycznia 2021 r. przez osobę fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Mam firmę, kupuję w Media Markt, co teraz?

Zakupy firmowe to jedna z nielicznych przyjemnych stron prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak same w sobie były od lat obarczone licznymi niedoskonałościami w zakresie ochrony praw kupujących – słabszym prawem odstąpienia od umowy, osłabioną lub nawet nieistniejącą rękojmia. Oczywiście wiele tutaj zależało od polityki samego sklepu, te najbardziej szanowane marki starały się dawać ochronę prowadzącym działalność gospodarczą, by jednak wybierali zakupy w ich sklepach. Nowelizacja z 2021 roku nie jest też kompletnym novum w stosunkach pomiędzy sprzedającym, a kupującym, ponieważ taka interpretacja już istniejących przepisów generalnie istniała w praktyce – że jeśli przedsiębiorca nie kupuje czegoś związanego z JDG, to jest de facto zwykłym konsumentem – natomiast bez twardej podstawy prawnej nie zawsze chciano się temu przychylać.

No dobrze, to jak to teraz będzie? Załóżmy, że kupujemy przez internet, „na firmę” smartfon, który wchodzi w zakres naszej działalności. Nowy regulamin Media Markt – podobnie jak to było wcześniej – pozwala nam na odstąpienie od takiej (zawartej na odległość) umowy w ciągu 7 dni od zakupu bez podania przyczyny. A teraz załóżmy, że kupujemy „rower”, który ani trochę nie wchodzi w zakres naszego PKD (na przykład typowego dla programisty. Wtedy jesteśmy chronieni jak zwykli programiści – 30-dniowym (bo na tyle pozwala regulamin Media Markt) prawem do odstąpienia od umowy.

Media Markt zmienił regulamin, ale nie tylko on

Podobnie sprawa ma się w przypadku rękojmi. Ta akurat w Media Markt jest „w porządku”, to znaczy – trwa 2 lata niezależnie od tego czy kupuje osoba prywatna, czy przedsiębiorca. Ale sieć wiernie już kopiuje kodeks cywilny w zakresie ograniczeń dla przedsiębiorców – na tych spoczywa od początku ciężar dowodu, mają też mniejsze pole manewru przy żądaniach dotyczących tego w jaki sposób sprzedawca może postąpić z towarem. Ze smartfonem będziemy nadal ograniczani. Z rowerem już nie – wracamy na poziom praw zwykłego konsumenta.

I to w zasadzie tyle, jeśli chodzi o zmiany, o których pewnie będziemy dziś informowani przez różne sklepy internetowe (właśnie wpłynął analogiczny email od eObuwie.pl).

PARTNERZY:

27 odpowiedzi na “Media Markt zmienia od rana swój regulamin. To bardzo ważna zmiana dla zwracających i reklamujących towar”

  1. MediaMarkt to oszusci, powinni zlikwidowac te sklepy, kupilam u nich grzejnik 02. 12. 2020 roku do dzis tz 01.01.2021 nie otrzymalam towaru, otrzymalam tylko informacjie ze pieniaszki otrzymali i zamowienie jest w trakcie realizacji. Nie odpisali mi na zadnego emaila, w ktorym pytalam gdzie jest moj grzejnik, telefonow rowniez nikt nie odbiera. Na szczescie grzejnik byl w miare tani, stracilam tylko 157 zl. Nigdy wiecej u nich nic nie kupie, chocby za darmo rozdawali.

    • Dlatego warto zamawiac pewne rzeczy za pobraniem. W kazdym sklepie zdarzaja sie pomylki bo pracuja tam ludzie a nie roboty. Na Pani miejscu mimo wszystko podjechalbym osobiscie i zglosil reklamacje. Nawet jesli trafila Pani na slaba obsluge klienta, to nie oznacza ze zawsze tak bedzie i kazdy pracownik jest niekompetentny.

      Zawsze jako optymista polecam w takich sytuacjach rowniez spojrzec na to wszystko z troche innej perspektywy. Kiedys nie bylo kurierow, nie bylo stron internetowych, nie bylo tez grzejnikow.

      • Za pobraniem jest męczące trzeba się dogadać mieć kasę itd. Za pobraniem korzystam tylko jak komuś nie ufam, w dużych sklepach typu Mediamarkt zakładam że ostatecznie w najgorszym przypadku dostanę zwrot pieniędzy zamiast towaru.

      • Otrzymała informacje że pieniądze doszły, a paczka nie, i co dalej? Żadnego żądania potwierdzenia nadania, śledzenia przesyłki, reklamacji u kuriera? Albo ta kobieta jest nieporadna życiowo, albo pracuje w innym elektromarkecie i w wolnych chwilach pisze posty oczerniające konkurenta.

    • Straciłaś w sensie sugerujesz że mam ci zabrałon kasę i nie zamierza dać towaru ani zwrócić pieniędzy? Kupuje rzeczy od dawna wyłącznie przez internet w różnych sklepach w tym w Mediamarkt. I nawet jak zdarzyła się sytuacja że zamówiłem towar którego nie było to dostawałem bez problemu zwrot pieniędzy. Zresztą przez internet można podejrzeć status zamówienia. Jak w realizacji to znaczy że grzejnik powinien dojść. Zresztą jeżeli czas realizacji jest długi i nie możesz się dogadać to kup grzejnik gdzie indziej i anuluj to zamówienie – masz prawo.
      Akurat jest grudniowy epidemiczno świąteczny okres więc zakładalbym że po prostu nastąpił błąd że strony sklepu który powinien zostać rozwiązany.

      Ja akurat jako człowiek którzy nie mam takich problemów i wolę żeby mm bylo otwarte. Może to jest tak że ty nie umiesz korzystać z internetu?

      • Dobrze że Ty umiesz korzystać z Internetu.
        Nie sugeruje że MM zabrał mi kasę, sama na własną odpowiedzialność im przed otrzymaniem towaru wysłałam. Po prostu więcej u nich nic nie kupię ani stacjonarne ani elektronicznie.

    • Może dzwonisz w dziwne miejsce? Ja kilka razy dzwoniłem w życiu tam na infolinię i w parę minut połączenie, to samo na czacie na stronie czy na Messengerze. Można też zawsze podjechać do sklepu i tam spróbować wyjaśnic (oni mają swoje wewnętrzne numery wtedy).

  2. Katarzyna Marcela
    kilka sekund temu
    Kupiłam laptopa przez internet odebrałam 27.11.2020 i na następny dzień oddałam bo to nie był ten który zamówilam, odstąpiłam od umowy i w ciągu 14dni powinni mi zwrócić pieniądze jest 2.01.2021 ja dalej nie mam pieniędzy dzwonię na infolinię co drugi dzień, obiecywali że pieniądze będą przed świętami cisza, później do nowego roku dalej cisza… Zobaczymy w poniedziałek. Z tego co mi wiadomo sklep w Tychach do tej pory nie wysłał tego laptopa do Katowic, Katowice już od dwóch tyg nie potrafią zrobić korekty faktory żebym zrobiła przelew… Dramat i dno nigdy więcej u nich zakupów! Jednak wolę konkurencję nigdy z niczym problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *