Handel internetowy jest wygodny, ale też ryzykowny. Jeśli kupujemy przedmiot na odległość, mamy prawo się z nim dokładnie zapoznać, a później i tak oddać go sprzedawcy.

Z końcem ubiegłego roku zmienił się między innymi czas, jaki kupujący ma na oddanie towaru. Obecnie jest to 14 dni od daty otrzymania zakupionego przedmiotu. Należy pamiętać, że jeśli umowę kupna zawarliśmy przez sieć, to nawet odbierając zamówienie w sklepie stacjonarnym, jest to traktowane jako sprzedaż na odległość.

Kolejne z praw, które przysługuje konsumentowi to zwrot towaru także bez oryginalnego opakowania. W związku z tym, że zamawiając produkty przez internet nie mamy możliwości ich fizycznego zobaczenia, uchwała nakazuje, abyśmy mogli to zrobić już po ich odebraniu. W związku z tym, nic nie stoi na przeszkodzie żeby np. otrzymany telefon wyjąć z kartonu i folii, dokładnie obejrzeć i później po stwierdzeniu że źle leży nam w dłoni, odesłać do sprzedawcy.

Jeżeli więc gdziekolwiek znajduje się informacja, że reklamacje przyjmowane są tylko dla towaru w stanie nienaruszonym, w oryginalnym opakowaniu, jest to wykorzystanie formuły z listy klauzul niedozwolonych, które nie mają mocy prawnej, a także mogą skutkować nałożeniem kary na sprzedawcę. W większości przypadków nie mamy obowiązku nawet odsyłać oryginalnego opakowania. Należy jednak pamiętać o tym, że zwracając sprzęt bez pudełka w niektórych przypadkach możemy sprawić, że obniżeniu ulegnie jego wartość – nawet mimo tego, odstąpienie od umowy kupna jest możliwe i jako klienci płacimy jedynie za pojedynczą przesyłkę zwrotną.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Istnieje wyjątek od tej reguły, mówiący że zarówno nagrania audialne i wizualne, jak też programy komputerowe dystrybuowane na cyfrowych nośnikach mogą być zwrócone jedynie w oryginalnej folii zabezpieczającej. W przeciwnym wypadku, łatwo byłoby np. zamówić płytę muzyczną, skopiować jej zawartość i oddać pierwotny nośnik do sklepu.

Jeśli sprzedawca nie pozwala Wam na przysługujący zwrot towaru, powołujcie się na swoje prawa. W przypadku dalszych odmów, należy składać skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przygotowywaniu wniosków pomogą nasi prawnicy, z którymi można kontaktować się poprzez e-mail skierowany na adres kontakt@bezprawnik.pl .

Zdjęcia pochodzą z shutterstock.com