Pracodawcy muszą dostosować stanowiska pracy do nowych wymogów. Pracownicy mają powody do zadowolenia

Praca Dołącz do dyskusji
Pracodawcy muszą dostosować stanowiska pracy do nowych wymogów. Pracownicy mają powody do zadowolenia

Do 17 maja pracodawcy mają czas na wdrożenie zmian w swoich firmach – tak, by warunki pracy w biurze spełniały wymagania zawarte w rozporządzeniu, które weszło w życie już 17 listopada 2023 r. Jakie zmiany w warunkach pracy wprowadza rozporządzenie? Czego muszą dopilnować pracodawcy?

Zmiany w warunkach pracy. Pracodawcy muszą pospieszyć się z wdrażaniem zaleceń

17 listopada 2023 r. weszło w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Jak przypomina pulshr.pl, pracodawcom pozostało stosunkowo niewiele czasu na wprowadzenie niezbędnych zmian – mają bowiem czas na to jedynie do 17 maja.

Jakie zmiany w warunkach pracy wprowadza zatem rozporządzenie? Po pierwsze, zmienia się definicja stanowiska pracy; zgodnie z nowym rozporządzeniem jest to przestrzeń pracy z wyposażeniem podstawowym, czyli m.in. monitorem ekranowym, klawiaturą, myszką, a także z oprogramowaniem umożliwiającym pracownikowi wykonywanie obowiązków. Wszelkie urządzenia dodatkowe, pokroju drukarki czy skanera, są opcjonalne; do wyposażenia obowiązkowego można natomiast zaliczyć również stół (biurko) i krzesło.

To, co realnie zmienia się dla pracowników w kwestii stanowiska pracy, to możliwość zawnioskowania o podnóżek czy uchwyt na dokumenty. Jeśli tylko pracownik zwróci się do pracodawcy z taką prośbą, ten musi ją spełnić; co ciekawe, uchwyt na dokumenty musi w dodatku posiadać regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika. Co ciekawe, rozporządzenie wprowadza również dodatkowe wymogi dotyczące krzeseł i stołów/biurek. Krzesła do pracy muszą być dobrze wyprofilowane, być wyposażone w możliwość regulacji wysokości siedziska i kąta oparcia, mieć co najmniej pięć podpór i kółka jezdne, a także być wyposażone w regulowane podłokietniki. Co do stół/biurek rozporządzenie zaleca, by powierzchnia robocza miała większą powierzchnię (tak, by można było swobodnie przechowywać narzędzia pracy i mieć w zasięgu rąk wszystkie elementy, które są obsługiwane przez pracownika ręcznie).

Jednocześnie warto zaznaczyć, że w kwestii wyposażenia stanowiska pracy decyzję o tym, jaki sprzęt zostanie zakupiony, podejmuje pracodawca; jeśli zatem pracownik zażyczy sobie innego sprzętu, niż ten który został mu przydzielony, pracodawca nie ma obowiązku uwzględniać takiego wniosku.

Dofinansowanie już nie tylko do okularów, ale również do szkieł kontaktowych

Dobra wiadomość dla pracowników jest również taka, że nowe rozporządzenie rozwiewa wątpliwości w kwestii dofinansowania do szkieł kontaktowych (we wcześniejszej wersji rozporządzenia nie były wymienione wprost). Aby móc otrzymać dofinansowanie, potrzebne jest – tak jak w przypadku okularów korekcyjnych – zaświadczenie wystawione przez lekarza medycyny pracy.