W dobie powszechnej elektronizacji każdego możliwego gadżetu jedynie zegarki opierają się tej ogólnej tendencji. W tej branży wciąż ceni się kunszt, dokładność i zegarmistrzowską precyzję, a nie efekciarstwo i gadżeciarstwo. Wśród zegarków najwyższym uznaniem cieszą się te pochodzące ze Szwajcarii. Jakie wymogi przewiduje szwajcarskie prawo, aby zegarek mógł być oznaczony jako Swiss Made?
Szwajcarska niezawodność i precyzja cieszą się uznaniem na całym świecie, a zegarki z logo Swiss Made uznawane są za najlepsze na całym świecie. Szwajcarzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że właśnie te wartości napędzają cały szwajcarski przemysł zegarmistrzowski. Dlatego bardzo poważnie podchodzą do kwestii warunków, jakie musi spełnić producent zegarków, aby te mogły nosić dumne oznaczenie Swiss Made.
Sama marka, bo to określenie można do tego porównać, powstała przez przypadek, a Szwajcaria może to zawdzięczać Amerykanom i tamtejszym podatkom. W latach 20. wprowadzono tam prawo, które nakazywało, aby każdy zagraniczny produkt na amerykańskim rynku posiadał oznaczenie, z jakiego pochodzi kraju. Chodziło o uświadomienie obywatelom tego, jak wiele towarów jest do kraju importowanych i chciano w ten sposób pośrednio zachęcić do patriotyzmu konsumenckiego. Określenie Swiss Made szybko jednak stało się określeniem najwyższej jakości zegarków. Bo o ile samo określenie jest stosunkowo młode, to doświadczenie Szwajcarów w tej branży jest o wiele starsze. Helweci byli istnym hegemonem, jeżeli chodzi o produkcję zegarków aż do lat 70.
Ogromne znaczenie miał proces, który określa się mianem kwarcowego kryzysu, bądź kwarcowej rewolucji. Właśnie w latach 70. ogromną popularność zdobyły zegarki z mechanizmem kwarcowym. Te były zdecydowanie tańsze oraz mniej skomplikowane w produkcji – nie wymagały bowiem skomplikowanych, mikroskopijnych elementów do działania. Dzięki temu, po latach dominacji Helwetów, ogromną popularność zdobyły zegarki japońskie oraz amerykańskie. W tym czasie szwajcarski przemysł zegarmistrzowski przeżywał ogromny kryzys, a zatrudnienie w branży straciło ponad 60 tysięcy osób. Brzmi to dość kuriozalnie, ale samo określenie tamtego okresu, a więc kwarcowy kryzys, dobrze odzwierciedla przywiązanie Szwajcarów do zegarków.
Podczas gdy branża na całym świecie przeżywała ogromny rozkwit, szwajcarscy producenci zegarków zgodnie wypracowali stanowisko, że podstawą dla całego przemysłu w dalszym ciągu pozostaną zegarki mechaniczne. Wieloletnią tradycję ich produkowania słusznie uznano za coś wartego ochrony, największą zaletą szwajcarskich zegarków miała pozostawać wypracowana już przecież i znana na całym świecie jakość i precyzja. W tym celu w 1971 roku przyjęto prawo, które szczegółowo reguluje zasady przyznawania prawa do używania określenia Swiss Made w stosunku do produktów produkowanych w Szwajcarii.
Zegarki Swiss Made – jakie wymagania stawia się zegarkom, aby mogły być uznane za szwajcarskie?
Zegarek może być uznawany za szwajcarski według tamtejszego prawa, kiedy spełnia łącznie następujące warunki:
- mechanizm zegarka jest szwajcarski;
- mechanizm oraz cały zegarek został złożony w Szwajcarii;
- producent przeprowadził końcową kontrolę w Szwajcarii.
Jeżeli chodzi o sam mechanizm, to w jego przypadku określenie Swiss Made oznacza:
- został zmontowany w Szwajcarii;
- jego kontrola została przeprowadzona w Szwajcarii;
- co najmniej 60% części zostało wyprodukowanych w Szwajcarii.
Podobne zasady odnoszą się do innych części zegarka, a więc kopert czy bransolet. Warto nadmienić, że przed 1 stycznia 2017 roku obowiązywała zasada, która wymagała, aby jedynie 50% części zegarka powstało w Szwajcarii. Co ciekawe, niektórzy producenci podkreślają, że powyższe zasady są zbyt pobłażliwe dla producentów, a złośliwi twierdzą, że 90% zegarka może powstać w Chinach, a mimo tego spełniać wszystkie powyższe wymogi do używania określenia Swiss Made. Niezależnie jednak od wewnętrznych konfliktów producentów, szwajcarskie zegarki jeszcze długo będą synonimem jakości najwyższej z możliwych. Szwajcarom możemy pozazdrościć podejścia do dbania o własne marki.