Nowe logo firmy. Przemyśl to jeszcze, Polacy nie lubią zmian

Firma Firmowy lifestyle Zakupy firmowe Dołącz do dyskusji
Nowe logo firmy. Przemyśl to jeszcze, Polacy nie lubią zmian

Polski konsument podchodzi do zmian logotypów marek z pewną rezerwą – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie firmy Soul & Mind Group. Tylko czy można być zakładnikiem klienta i nowe logo firmy odwlekać w nieskończoność?

Chociaż aż 40,2% konsumentów zwraca uwagę na logotypy produktów, które kupuje, to jednak zmianę identyfikacji wizualnej dostrzega zaledwie 15,8% respondentów. Zmiana ta dla ponad 60% z nich nie jest pozytywnym doświadczeniem, co pokazuje, jak głęboko zakorzenione są przyzwyczajenia i lojalność wobec znanych i lubianych marek.

Aleksandra Janowska – Wojtulewicz z Soul & Mind, zwraca uwagę, że logotyp pełni funkcję wizualnego podpisu marki, jest kluczowy dla jej rozpoznawalności i wyróżnienia się na tle konkurencji. Projekt logotypu powinien harmonizować z wartościami marki i znajdować odzwierciedlenie w oczekiwaniach grupy docelowej. Zmiana logotypu, zazwyczaj będąca wynikiem implementacji nowej strategii, jest ważną decyzją dla firmy, nad którą pracuje się miesiącami.

Mimo to, 53,2% konsumentów dostrzega różnice tylko czasami, a 14,7% nie zauważa ich wcale

Anita Zaremska-Trzaska, też z Soul & Mind, komentuje, że konsumenci cenią sobie stabilność i przewidywalność marek, które ułatwiają im podejmowanie decyzji zakupowych. Z tego względu, zmiana identyfikacji wizualnej może wywoływać poczucie niepewności i zagubienia. Aby temu zapobiec, każda zmiana powinna być dobrze uzasadniona i komunikowana, tak aby klienci rozumieli jej przyczyny i korzyści.

Badanie pokazuje również, że konsumenci mają mieszane uczucia co do zmian w logotypach. Prawie jedna trzecia (31,7%) niechętnie przyjmuje nowe projekty, tęskniąc za starym logo. Z drugiej strony, niemal równie duża grupa (27,7%) odbiera zmiany jako pozytywne i świadczące o rozwoju marki. Obawy co do autentyczności produktów po zmianie logotypu ma prawie jedna piąta (19,9%), podczas gdy 16,8% respondentów twierdzi, że zmiany te sprawiają, że jeszcze bardziej lubią markę.

Z drugiej strony nie sposób oprzeć się wrażeniu, że większość konsumentów ponarzeka, ponarzeka, przyzwyczai się, a po jakimś czasie będzie uważała stare logo za dużo brzydsze od obecnego

To, jak konsumenci odbierają zmianę identyfikacji wizualnej, jest ściśle związane z ich relacją z marką. Marki nie są postrzegane wyłącznie jako produkty, ale także jako zbiór wartości i przekonań, z którymi się identyfikują. Zmiana logotypu to zatem nie tylko kwestia estetyki, ale również strategii komunikacji i budowania relacji z klientami. Zaremska-Trzaska podkreśla, że skuteczne poinformowanie klientów o zmianach, wyjaśnienie ich przyczyn i korzyści jest kluczowe dla utrzymania ich zaufania i lojalności.

Dla przedsiębiorców i marketerów wnioski z badania są jasne: zmiana wizualna to proces wymagający nie tylko kreatywności i strategicznego myślenia, ale również głębokiego zrozumienia i szacunku dla relacji, jakie marka zbudowała z konsumentami. W erze zmiany i innowacji, gdzie nowe logotypy pojawiają się regularnie, kluczowe staje się nie tylko zaprojektowanie atrakcyjnego wizualnie znaku, ale również strategiczne zarządzanie komunikacją z klientami, aby nowa identyfikacja wizualna była dla nich równie atrakcyjna i przekonująca, co poprzednia.