UOKiK nałożył ponad 2 120 000 zł kary po wykazaniu, że została zawiązana zmowa cenowa sprzedawców zegarków.

Zmowa cenowa, którą zawierają ze sobą firmy ma za zadanie ochronę interesów tychże firm, ale w żadnym wypadku nie wpływa korzystnie na portfele konsumentów. Na trop jednej z nich wpadł kilka lat temu UOKiK i przeprowadził postępowanie wobec kilku firm handlujących w Polsce znanymi markami zegarków.

W 2013 roku UOKiK rozpoczął postępowanie, gdyż istniało wielce prawdopodobne podejrzenie, że zmowa cenowa, jaką zawiązało kilka podmiotów gospodarczych, niekorzystnie wpływa na ceny zegarków takich marek jak Certina, CK, Flik Flak, Longines, Omega, Rado, Swatch i Tissot. Wyłącznym dystrybutorem tych marek na naszym rynku jest firma Swatch Group Polska.

Swatch Group Polska współpracowało z wieloma sprzedawcami, ale z niektórymi, jak wykazało dochodzenie, zawierało porozumienia mające na celu ustalenie minimalnych cen za dystrybuowane zegarki. Dodatkowo było pośrednikiem, dzięki któremu poszczególni sprzedawcy wiedzieli o zamiarach i działaniach konkurencji. Dzięki temu sprytnie unikano bezpośredniego kontaktu pomiędzy tymi firmami.

Śledztwo wykazało także, że zmowa trwała co najmniej od 2005 roku i dotyczyła wtedy głównie sprzedaży bezpośredniej, a od 2009 roku także internetowej. Swatch Group Polska zaprzestawał dostaw do sprzedawców, którzy wyłamywali się z ustalonych reguł i to nie tylko dzięki własnym informacjom, ale także po donosach innych dystrybutorów, którym nie podobały się działania konkurencji.

Ujawniono także treść niektórych dowodzących zmowę wiadomości przesyłanych do dystrybutorów i Swatch Group Polska:

powinniśmy SAMI pilnować swoich interesów a [przedstawiciela Swatch Group Polska] przekonać do tego, aby 12% pozostało, ale SZTYWNE BEZ WYJĄTKÓW, CO DO GROSZA!

i

Bardzo proszę i myślę, że do mojej prośby dołączą się inne sklepy w Polsce, o przemyślenie możliwości stosowania w internecie cen ze STAŁYMI  rabatami [max do 12%]. Jeżeli ktoś nie będzie przestrzegał maksymalnych rabatów wówczas trzeba wyciągnąć konsekwencje)

oraz

pomijam fakt co by było, gdyby do pierwotnego listu [nazwa przedsiębiorcy] oraz do wszystkich następnych dotarł UOKiK

UOKiK dotarł do tych i innych wiadomości, a także potwierdził fakt, że była to zmowa cenowa i nałożył wysokie kary na biorące udział w tym niecnym procederze firmy. W kolejności od najwyższej, kary otrzymały takie podmioty jak Swatch Group Polska – 1 113 119,88 zł; Vistula Group – 864 557,34 zł; Krakowski Salon Jubilerski – 62 853,60 zł; FHU Płonka – 49 851,84; Max-Time – 39 454,44 zł.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Jeśli masz problemy lub wątpliwości związane ze zmową cenową, a także innymi bezprawnymi działaniami dystrybutorów i sprzedawców i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika, to z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie z serwisu shutterstock.com