Już wkrótce kończy się nabór na środki z ZUS. Zakład odpowiada na najczęstsze pytania przedsiębiorców

Finanse Firma Praca dołącz do dyskusji (32) 13.08.2020
Już wkrótce kończy się nabór na środki z ZUS. Zakład odpowiada na najczęstsze pytania przedsiębiorców

Edyta Wara-Wąsowska

Cały czas trwa nabór na środki z ZUS dla przedsiębiorców. Pieniądze, które trafią do firm, będą mogły być przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa warunków pracy. O wsparcie można starać się tylko do końca miesiąca. 

Środki z ZUS dla przedsiębiorców. Nabór tylko do 31 sierpnia

Tylko do 31 sierpnia można jeszcze starać się o środki z ZUS dla przedsiębiorców. Zakład dofinansuje projekty, których celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy pracowników. W konkursie mogą wziąć udział zarówno mikro- jak i małe, średnie czy duże firmy. Zakład nie wymaga również spełnienia żadnych dodatkowych warunków w postaci spadku obrotów gospodarczych w 2020 r. Firmy nie mogą jednak zalegać z opłacaniem składek zdrowotnych i na ubezpieczenia społeczne.

Jakie urządzenia podlegają dofinansowaniu? Zakład odpowiada na pytania przedsiębiorców

Przedsiębiorców z pewnością interesuje to, co dokładnie może podlegać dofinansowaniu z ZUS dla firm. Katalog działań inwestycyjnych i doradczych, na które można wydać otrzymane środki, znajduje się w załączniku nr 4 do regulaminu konkursu. Wynika z niego, że przedsiębiorcy mogą przeznaczyć pieniądze z dofinansowania m.in. na:

  • zakup i instalację osłon stałych i ruchomych niebezpiecznych stref maszyn i innych urządzeń technicznych,
  • zakup i instalację urządzeń ochronnych przed zagrożeniami mechanicznymi: blokujących, zezwalających, sterujących podtrzymywanych, oburęcznego sterowania, czułych np.: na nacisk (np.: maty, listwy, krawędzie oraz pręty i linki do wyłączania),
  • zakup i instalację do maszyn uzupełniających środków ochronnych (czyli realizujących funkcję zatrzymania awaryjnego) do odłączania i rozpraszania energii,
  • zakup i instalację elementów systemów sterowania realizujących funkcje bezpieczeństwa,
  • zakup i instalację urządzeń i elementów sygnalizacji, ostrzegania i informacji o zagrożeniach, np.: belki świetlne, sygnalizatory świetlne, akustyczno-optycznych sygnalizatorów stref występowania zagrożenia, takich jak: np.: strefy ruchu maszyn, miejsca awarii, wykopy, drogi wewnętrzne, zbiorniki,
  • zakup i instalację tłumików akustycznych oraz materiałów i ustrojów dźwiękochłonnych chroniących przed hałasem.

W przypadku wszystkich zakupów i wydatków poniesionych na instalację poszczególnych urządzeń i elementów przedsiębiorcy muszą pamiętać o dodatkowych sprawozdaniach i dokumentacji wymaganej przy składaniu wniosku. W niektórych przypadkach przedsiębiorcy muszą również dołączyć do wniosku koncepcję rozwiązania technicznego.

Pełny katalog można znaleźć na tej stronie.

Pieniądze na poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy tylko dla istniejących stanowisk pracy

Przedsiębiorcy zastanawiali się również, czy można ubiegać się o dofinansowanie do stanowisk pracy, które dopiero zostaną utworzone. Niestety, Zakład poinformował, że jest to niemożliwe ze względu na założenia projektu. Jego celem jest natomiast poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy istniejących stanowisk, a nie dopiero tych, które powstaną; zwłaszcza, że chodzi przecież o poprawę i wprowadzenie ulepszeń.

Co ważne, ZUS dofinansuje jedynie urządzenia oraz sprzęt fabrycznie nowe. Rok produkcji nie może być wcześniejszy niż 2019. To oznacza, że przedsiębiorcy nie otrzymają środków na zakup sprzętów używanych.

Zbiór wszystkich pytań i odpowiedzi można znaleźć na tej stronie.