UOKiK przygląda się apartamentom inwestycyjnym. Istnieje duże ryzyko

Biznes Nieruchomości Dołącz do dyskusji
UOKiK przygląda się apartamentom inwestycyjnym. Istnieje duże ryzyko

Codziennie na mojej skrzynce mailowej znajduje się przynajmniej kilka ofert, dotyczących zakupu wymarzonego „apartamentu inwestycyjnego”. Te są zlokalizowane w różnych częściach Polski – od Beskidów i Tatr, przez Karpacz, aż po Mikołajki, czy Łebę. Maile są tak skonstruowane, że tylko stan konta powstrzymuje mnie przed zakupem jednego z cudownych apartamentów, które nie tylko będę mogła odwiedzać, ale również pozwolą mi zarobić. Czy jednak inwestorzy nie obiecują złotych gór, które w praktyce okazują się tylko niewielkimi kupkami piasku?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada, że przyjrzy się oferowanym apartamentom w aparthotelach i condohotelach, które są reklamowane jako nie tylko wspaniałe miejsca wypoczynku, ale również szansa na szybkie pomnożenie majątku. Czy te inwestycje jednak faktycznie się opłacają? Czy realizacja inwestycji, finansowanie i planowane zyski są faktycznie takie, jak te w mailowych obietnicach? Odpowiedź na te pytania mają dać postępowania wyjaśniające, wszczęte przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

10 postępowań wyjaśniających – UOKiK przyjrzy się apartamentom inwestycyjnym

UOKiK przyjrzał się już oferowanym na rynku apartamentom inwestycyjnym. W związku z wynikami analizy oferowanych apartamentów a aparthotelach i condohotelach, Prezes UOKiK podjął decyzję o wszczęciu dziesięciu postępowań wyjaśniających. W ich wyniku dowiemy się, czy inwestorom zapewniono pełnię należnych im praw zakresie ochrony konsumentów. Postępowania te mają m.in. skupić się na umowach z właścicielami apartamentów, dalszych umowach z najemcami, etapy realizacji inwestycji oraz przedsiębiorcach, związanych z projektami. Dane te mają być przeanalizowane w przypadku następujących inwestycji:

  • Apartamenty w Świeradowie (ABInvestHouse),
  • Mercure Szczyrk Resort (Beskid Resort Properties),
  • Solmarina Gdańsk (Dekpol Deweloper),
  • Forest Park w Świeradowie Zdroju (Forest Park D. Surynt R. Urbanik),
  • Linea Mare Pobierowo (Morris & Lloyd Broker),
  • Saltic Apartamenty w Łebie (Oak Property),
  • Witkac Residence Zakopane (Platan Hotels & Resorts),
  • Radisson Blu Resort w Międzywodziu (Sea Invest Gabryjelski Kocwa),
  • Zdrojowa Invest w Dźwirzynie (Vacation Club 2),
  • Brzegova w Mikołajkach (Vanto Estate).

Z jakim ryzykiem wiąże się zakup apartamentu inwestycyjnego?

Każda inwestycja jest ryzykowna, jednak ważne, aby konsumenci mieli pełny obraz sytuacji. UOKiK podkreśla, że problem w przypadku zakupu apartamentów inwestycyjnych może dotyczyć braku dostępu do wszystkich danych – nie wszystkie aparthotele i condohotele rzetelnie informują kupujących o wszystkich aspektach transakcji. Atuty mogą być nadmiernie eksponowane, zaś możliwe ryzyka są pomijane. Jednym z najpopularniejszych problemów, z jakim może spotkać się właściciel apartamentu inwestycyjnego to wysokie koszty utrzymania oraz sezonowość wynajmu.

Pierwsze nieuczciwe praktyki rynkowe zostały już wykryte

To nie pierwsza akcja UOKiK, wymierzona w aparthotele i condohotele. Wcześniejsze postępowania doprowadziły m.in. do zobowiązania firmy CGA Invest, która oferowała lokale w condohotelu Czarna Perła w Siennej do zmiany praktyk rynkowych, polegających na wprowadzaniu klientów błąd. Zdaniem UOKiK firma nie udostępniała pełnych danych wpływających na bezpieczeństwo inwestycji oraz wysokość zysku. Z kolei w przypadku Rezydencji Ustronie Morskie (Burco Development) Prezes Urzędu zobowiązał przedsiębiorcę do zmiany niekorzystnych zapisów umownych oraz do rekompensaty finansowej dla konsumentów.

Kontrola UOKiK zaowocowała również nałożeniem 200 000 złotych kary na Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Termy Uniejów. Inwestor zapłacił w tym przypadku za stosowanie niedozwolonych zapisów umownych (m.in. dotyczących możliwych różnic w powierzchni lokali, co nie miało wpływu na cenę) oraz za przekazywanie nieprawdziwych informacji o zakładanym zysku, co wprowadzało w błąd konsumentów.