Przedsiębiorcy muszą w sytuacjach określonych przepisami sprawdzać, czy rachunek ich kontrahenta znajduje się na białej liście podatników VAT. Wszystko po to, by uniknąć ewentualnej kary związanej z przelewem na rachunek spoza listy (przy jednoczesnym niezgłoszeniu tego faktu naczelnikowi US). Teraz jednak będą mogli skorzystać z nowej metody weryfikacji.
Nowy sposób na weryfikację kontrahenta na białej liście podatników VAT
Weryfikacja kontrahentów na białej liście podatników VAT to jeden z nowych obowiązków przedsiębiorców (lub ich księgowych). Początkowo można było sprawdzić, czy rachunek kontrahenta widnieje na białej liście podatników VAT przy pomocy interfejsu API. Największą wadą tego rozwiązania był jednak limit zapytań.
Na późniejszym etapie Ministerstwo Finansów przygotowało również specjalną wyszukiwarkę, a także – całkiem niedawno – wprowadziło nową metodę weryfikacji kontrahentów przy pomocy pliku płaskiego. Dla wielu przedsiębiorców wciąż nie są to jednak najwygodniejsze sposoby na sprawdzenie kontrahenta.
Teraz jednak dostępna jest nowa opcja – mogą z niej skorzystać użytkownicy iPKO biznes. Usługa jest dostępna dla klientów korporacyjnych banku i całkowicie bezpłatna. Można z niej skorzystać podczas tworzenia przelewów jednorazowych, split payment, zleceń stałych i paczek przelewów. Wystarczy, jak podają przedstawiciele banku, „jedno kliknięcie”.
Jak mówi Mariusz Dąbrowski, Dyrektor Departamentu Produktów Transakcyjnych,
Jesteśmy niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, dlatego wspieramy rozwój polskich firm dostarczając im usługi ułatwiające zarządzanie biznesem. Udostępniliśmy narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorstwa będą mogły zweryfikować rachunek kontrahenta na białej liście prowadzonej przez Ministerstwo Finansów w naszym serwisie iPKO biznes, bez konieczności korzystania z zewnętrznych wyszukiwarek. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas.
Udostępnienie takiej opcji wydaje się zresztą naturalnym następstwem poszerzania grona usług bankowych, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać już w tym momencie. Przykładem może być chociażby split payment. Nie ma też wątpliwości, że dla osoby prowadzącej firmę zgromadzenie dużej ilości opcji i usług w jednym miejscu jest dużą zaletą.
Jak weryfikować kontrahentów na białej liście za pomocą iPKO biznes?
Jak zatem wygląda proces sprawdzania kontrahenta za pośrednictwem iPKO biznes? Przy zlecaniu nowej operacji przedsiębiorca musi jedynie uzupełnić numer rachunku kontrahenta oraz podać jego NIP. Po uzupełnieniu tych danych wybiera opcję „Sprawdź rachunek kontrahenta”. Weryfikacja następuje w bazie dostarczanej przez MF, dzięki czemu przedsiębiorca ma pewność, że dane są aktualne.
Co ważne, weryfikacji można dokonać na każdym etapie nowej transakcji – także podczas edytowania czy podpisywania.