Niedawno opublikowane wyniki badania przeprowadzonego przez Grafion Recruitment pokazują nam, czego pracownicy oczekują od swoich przełożonych. Jeżeli myślicie, że pieniędzy, to macie rację, ale tylko częściowo. Z badania wynika, że pracownicy coraz bardziej cenią sobie konkretne cechy pracodawców, które pomagają im w dobrym wykonywaniu swoich obowiązków.
Pracownicy frustrują się, gdy polecenia pracodawcy nie są zrozumiałe i czytelne
Specjaliści z Grafton Recruitment opublikowali wyniki badania, z którego wynika, że jednym z najbardziej palących problemów firm w Polsce jest nieczytelne informowanie pracowników o obowiązkach i zadaniach. Jest to jeden z najczęstszych powodów powstawania frustracji w pracy, która może w dłuższej perspektywie prowadzić do jej porzucenia. Pomimo tego, że firmy podkreślają, że komunikacja pomiędzy pracownikiem i przełożonym jest ważna i kluczowa, często zdarza się, że zmiany w tej materii zachodzą wyjątkowo powoli. Z badania wynika, że 53 proc. pracowników oczekuje od przełożonych skutecznej komunikacji w pracy.
Dla dużej części pracowników ważna jest także empatia i odpowiednie zdolności organizacyjne pracodawców
Empatyczny szef jest marzeniem 23 proc. ankietowanych pracowników. Według 15 proc. z nich powinien ponadto w odpowiedni sposób organizować pracę w zespole. Jednak tylko 8 proc. ankietowanych chciałoby mieć szefa, który odznacza się ponadprzeciętną kreatywnością. Nie jest także przypadkiem, że prawie połowa ankietowanych pracowników wskazuje na zaufanie, jako kluczowy czynnik, wpływający na dobre stosunki z przełożonym.
Negatywna atmosfera i komunikaty do zmiany, a zamiast nich więcej pochwał dla pracowników
Z badania wynika także, że pracodawcy powinni coraz częściej zachowywać się tak, aby poprawiać nastrój swoich pracowników np. poprzez częste chwalenie ich. Mówiła o tym Agata Naklicka, regional manager w Grafton Recruitment.
Nadal można spotkać się z opinią, że chwalenie pracownika otwiera pole do roszczeń, podczas gdy jest dokładnie odwrotnie. Negatywnie nacechowane komunikaty zapamiętujemy znacznie dłużej. Jeśli atmosfera w pracy jest trudna i otrzymujemy negatywny feedback, pamiętamy go dużo bardziej. Właśnie dlatego, dla równowagi, warto jest doceniać pracowników i nie bać się, że pochwał będzie zbyt wiele.
W badaniu powołano się również na opinię ekspertów z McKinsey&Company, z której wynika, że poprawne relacje z przełożonymi i kadrą kierowniczą przekładają się w bezpośredni sposób na ogólne zadowolenie z pracy osób zatrudnionych. Są także jednym z najważniejszych aspektów zwiększania produktywności, a tym samym zysków firmy.