Wsparcie psychologiczne w firmie to już nie temat tabu. Przynosi ono korzyści nie tylko pracownikom, ale i pracodawcy

Firma Praca Dołącz do dyskusji
Wsparcie psychologiczne w firmie to już nie temat tabu. Przynosi ono korzyści nie tylko pracownikom, ale i pracodawcy

W obecnych czasach pracownicy i pracodawcy są wystawieni na szereg sytuacji stresowych, które mogą odbić się prędzej czy później na ich zdrowiu. Stresująca praca bardzo często powoduje dolegliwości somatyczne i zaburzenia w funkcjonowaniu psychiki. Aby zaradzić temu problemowi, wielu przedsiębiorców stara się współpracować z psychologami, a czasem nawet decydować się na otwieranie w firmie małych poradni zdrowia psychicznego.

Wsparcie psychologiczne w firmie może być wielowymiarowe

Rola psychologa w firmie nie polega jedynie na okazjonalnym kontakcie z osobami zatrudnionymi. Nowoczesne podejście do sprawy wymaga często uczestnictwa specjalisty w wielu kryzysach firmowych. Zadaniem psychologa jest często uczestnictwo w przekazywaniu złych wieści pracownikom lub łagodzenie ostrych konfliktów firmowych.

Wiele danych pokazuje, że współpraca z firmowych psychologiem przynosi wiele korzyści także właścicielom firm

Żaden przedsiębiorca nie chce, aby jego pracownicy byli przemęczeni, a co za tym idzie niewydajni. Często okazuje się, że inwestycja w psychologów firmowych może nie tylko poprawić zdrowie psychiczne i samopoczucie pracowników, ale także zwiększyć wydajność całej firmy. Co więcej, tego także oczekują od pracodawców sami pracownicy. Z ostatnio opublikowanych danych wynika, że 60 proc. pracowników oczekuje od pracodawcy zapewnienia mu opieki psychiatry lub psychologa.

Psycholog w firmie jako sposób na zmniejszenie liczby nieobecności i nadmiernej rotacji personelu

Częste branie tak zwanego L4 czy rezygnowanie z pracy nie jest spowodowane tylko i wyłącznie chęcią bumelowania i migania się od obowiązków zatrudnionych pracowników. Powodem takiego stanu rzeczy jest często zła atmosfera w pracy, nadmierna presja czy ostracyzm, który dotyka zarówno nowych jak i doświadczonych pracowników w firmie. Badania pokazują, że pomoc psychologiczna, na którą mogą liczyć pracownicy w cięższych chwilach, ma kluczowy wpływ na rozwiązywanie problemów firmowych.

Pomoc psychologiczna może być skierowana nie tylko do pracowników biurowych czy fizycznych. Pracownicy zdalni również oczekują wczucia się w ich problemy

Praca zdalna ma szereg zalet, dzięki którym jest tak popularna od dłuższego czasu. Jednak ma też wady, takie jak izolacja społeczna, trudność w oddzieleniu życia prywatnego od zawodowego lub problemy z odpowiednim zdyscyplinowaniem się osób zatrudnionych.

Problemy, jakie rodzi home office, znajdują odzwierciedlenie w zapotrzebowaniu na psychologów, którzy specjalizują się we współpracy z pracownikami zdalnymi. Wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że kontakt z psychologiem może mieć bardzo duże znaczenie np. w przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu czy narastających problemów z koncentracją.

Współpraca z psychologiem może mieć także kluczowy wpływ na osoby, które przeżywają ostre kryzysy związane z pracą, a także doświadczają lęku czy obawy o swoją przyszłość zawodową, związaną z zatrudnieniem w konkretnym przedsiębiorstwie.