Handlarze aut nadal regularnie cofają liczniki. Nie interesuje ich, że mogą trafić za to za kratki

Moto Dołącz do dyskusji
Handlarze aut nadal regularnie cofają liczniki. Nie interesuje ich, że mogą trafić za to za kratki

Z badań przeprowadzonych przez carVertical wyłania się czarny obraz polskiego rynku samochodów używanych. Okazuje się, że w przypadku aut importowanych do Polski około dwukrotnie częściej niż przy sprzedaży pojazdów zakupionych kiedyś w krajowych salonach dochodzi do cofania liczników. Handlarzy nie odstrasza nawet to, że za „korektę” licznika można na kilka lat trafić za kratki.

Kręcą liczniki na potęgę

Jak wynika z danych Eurostatu, w 2021 roku w Polsce na 1000 mieszkańców przypadało 687 samochodów osobowych. Niestety w większości przypadków stan aut pozostawia wiele do życzenia. Tym bardziej że wielu handlarzy lubi zatajać informacje na temat rzeczywistej kondycji samochodu na sprzedaż. Problemem, z którym w Polsce i nie tylko, klienci zmagają się od lat, jest cofanie liczników.

Każdy, kto rozważa zakup auta sprowadzanego z zagranicy, powinien znać te statystyki: aż 12,9 proc. takich samochodów sprzedawanych w Polsce ma cofnięty licznik, podczas gdy w przypadku samochodów zakupionych kiedyś w krajowym salonie, jest to 5,6 proc. Chociaż wiele osób wierzy, że samochody sprowadzane na przykład z Niemiec są w lepszym stanie niż te „wytłuczone” na polskich drogach, rzeczywistość bardzo często jest inna. Wyjątkowo trudno jest śledzić historię pojazdu, który miał kilku właścicieli za granicą, a im trudniej dokopać się do prawdy, tym większe jest pole do działania dla motoryzacyjnych cwaniaków.

Za „korektę” przebiegu można trafić do więzienia

Zakup samochodu z fałszywym przebiegiem to ryzyko – finansowe i techniczne. Cofnięcie licznika zwykle skutkuje błędami w harmonogramie przeglądów i wymiany ważnych części, takich jak pasek rozrządu. To z kolei może prowadzić do poważnych awarii, łącznie z awarią silnika. W związku z tym istnieje duże ryzyko, że pojazdy z cofniętym licznikiem będą po prostu droższe w eksploatacji niż te z oryginalnym przebiegiem.

Niestety części handlarzy nie odstrasza kara, którą przewidziano za cofanie liczników. Choć odsiadka może być całkiem długa. Nawet 5-letnia.

Cofanie liczników to nie tylko polski problem

Nie tylko polski rynek pojazdów z drugiej ręki mierzy się z problemem kręcenia liczników. Jak wynika z raportu opublikowanego przez firmę CarFax, w Stanach Zjednoczonych ponad 1,9 mln pojazdów ma sfałszowany przebieg, z Kalifornią na czele – tu jest około 437 600 takich aut.

Badanie firmy carVertical na podstawie około 900 000 sprawdzeń z 2021 roku pokazuje, że przykładowo na Łotwie ponad 24 proc. samochodów ma nieprawidłowy przebieg, w Rumunii prawie 20 proc., a w Estonii blisko 19 proc. W Finlandii, Serbii i Słowacji cofnięty licznik ma co dziesiąte auto. W Niemczech prawie 14 proc., a na Ukrainie około 16 proc.