To już plaga. Nawet co siódme konto bankowe może być fałszywe

Prywatność i bezpieczeństwo Dołącz do dyskusji
To już plaga. Nawet co siódme konto bankowe może być fałszywe

Znaczny wzrost liczby transakcji cyfrowych obserwowany w ostatnich latach sprzyjał rosnącym oszustwom w internecie. Według raportu Omnichannel Fraud Report, przygotowanego przez firmę analityczną TransUnion, w 2023 roku oszustwa osiągnęły alarmujący poziom. Fałszywe konta bankowe były w zeszłym roku najczęstszą formą przestępstw online.

Cyberprzestępcy coraz częściej stosują zaawansowane techniki kradzieży danych zarówno od firm, jak i osób fizycznych. Przez to dramatycznie rośnie skala przestępczości opartej na przechwyceniu tożsamości.

Nawet co siódme konto bankowe może być fałszywe

Jedną z metod najczęściej stosowanych przez oszustów jest tworzenie fałszywych kont bankowych. W raporcie wskazano, że w 2023 roku 13,5 proc. działań związanych z założeniem konta internetowego miało podejrzany charakter, co sugeruje, że mniej więcej co siódme nowe konto na świecie może być nielegalne.

Przestępcy otwierają konta na fikcyjnych właścicieli i często łączą fałszywe tożsamości z prawdziwymi danymi ukradzionymi w sieci. Takie oszustwa nie są ograniczone wyłącznie do kradzieży pieniędzy z rachunków. Nielegalne konta przestępcy wykorzystują do zaciągania kredytów, pożyczek, a także do finansowania zakupów samochodów i innych dużych wydatków. Tylko w Stanach Zjednoczonych oszuści zdołali ostatnio wyłudzić kredyty na 3,1 miliarda dolarów.

Atakują nie tylko instytucje finansowe. Ich cele są znacznie szersze

Oszuści doskonale adaptują się do rynku i zmieniają swoje metody w odpowiedzi na rozwijające się środki bezpieczeństwa. Zamiast tradycyjnych ataków na istniejące konta, preferują otwieranie nowych kont, ponieważ to daje im pełniejszą kontrolę nad przeprowadzanymi operacjami. W 2023 fikcyjne tożsamości były najszybciej rozwijającą się metodą oszustwa internetowego, notując wzrost o ponad jedną piątą w porównaniu do roku poprzedniego.

Nie tylko stricte instytucje finansowe są celem oszustw. Szerzej cyberprzestępcy atakują branże przetwarzające dużą liczbę płatności online. W ubiegłym roku handel detaliczny był najbardziej dotknięty przez oszustwa internetowe, jako że dotyczyła go niemal połowa wszystkich przypadków (44,7 proc.). Sektor podróży i wypoczynku oraz rynek gier wideo również odnotowały znaczne straty, odpowiednio 36 i 31,5 proc. wszystkich oszustw cyfrowych. Cyberprzestępcy, oprócz kreowania fałszywych tożsamości, podejmują próby oszustw za pomocą maili, telefonów bądź SMS-ów. Ogółem, od września do grudnia 2023 roku próbowano oszukać ponad połowę (54 proc.) internautów.

Niektóre sektory mają szczęście… albo są lepiej chronione

Na szczęście nie wszystkie sektory spotkały się ze wzrostem liczby przestępstw. Raport TransUnion wskazuje na spadek liczby oszustw wobec firm logistycznych oraz podmiotów publicznych czy zakładów ubezpieczeniowych, co jest oczekiwanym skutkiem prawdopodobnie coraz skuteczniejszych zabezpieczeń stosowanych w tych branżach.

Niestety w ogólnym ujęciu wraz z rozwojem transakcji cyfrowych rośnie skala i zaawansowanie internetowych naciągaczy. Dlatego świadomość zagrożeń i odpowiednie zabezpieczenia stały się tak ważne w walce z cyberprzestępczością.