Nauka matematyki w polskich szkołach jest obliczona na poniżanie uczniów. To chyba nie powinno tak wyglądać

Edukacja Dołącz do dyskusji
Nauka matematyki w polskich szkołach jest obliczona na poniżanie uczniów. To chyba nie powinno tak wyglądać

Matematyka, często określana mianem królowej nauk, jest przedmiotem, który polaryzuje uczniów w polskich szkołach. Najnowsze badania przeprowadzone przez platformę EduNav ukazują, że zdecydowana mniejszość polskich uczniów posiada pozytywne doświadczenia w nauce matematyki, a znacząca część słyszała opinie podważające ich zdolności matematyczne.

Zaledwie jedna piąta uczniów nad Wisłą czuje się kompetentna w dziedzinie matematyki, co może mieć długotrwałe konsekwencje dla ich edukacyjnych i życiowych trajektorii. Zaskakujące jest to, że niemal jedna trzecia uczniów doświadczyła negatywnych komentarzy na temat swoich umiejętności matematycznych, co niewątpliwie może przyczynić się do obniżenia ich samooceny i zainteresowania tym przedmiotem.

EduNav podaje, że polscy uczniowie najczęściej oceniają swoje umiejętności matematyczne jako przeciętne, co wskazuje na potrzebę wsparcia w tej dziedzinie. Zbyt często matematyka w polskich szkołach jest postrzegana jako dziedzina przeznaczona wyłącznie dla osób z wybitnymi zdolnościami analitycznymi, co może prowadzić do marginalizacji tych, którzy nie odnajdują się w tradycyjnych metodach nauczania.

Matematyki można uczyć lepiej

Badania przeprowadzone przez profesor Edytę Gruszczyk-Kolczyńską wskazują, że dzieci już w młodym wieku posiadają umysły predysponowane do nauk ścisłych, które jednak są zaniedbywane w procesie edukacji. To alarmujące odkrycie sugeruje, że obecny system edukacji matematycznej w Polsce nie sprzyja rozwijaniu logicznego myślenia, które jest kluczowe dla zrozumienia matematyki.

Co ciekawe, stres wynikający z oceniania jest jednym z najbardziej demotywujących aspektów nauki matematyki. System ocen, który powinien wspierać rozwój i naukę, w rzeczywistości staje się źródłem niepokoju dla wielu uczniów.

Dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, ekspertka od edukacji matematycznej dzieci, podkreśla konieczność wprowadzenia natychmiastowych zmian w edukacji matematycznej, które będą odpowiadać na potrzeby nowoczesnego społeczeństwa i aktualnej wiedzy na temat rozwoju umysłu dziecka. Potrzeba zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i rodziców, którzy są otwarci na zmiany i wspierają dzieci w procesie nauki.

Nadchodząca konferencja „EduNav. Matematyka Jutra – szanse i wyzwania dla uczniów i dorosłych” ma na celu omówienie aktualnego postrzegania matematyki, wyzwań związanych z jej nauczaniem oraz szans, jakie niesie rozwój technologii. Wydarzenie to zbliża się wielkimi krokami, planowane na 19-20 grudnia, gdzie eksperci z różnych dziedzin będą mieć okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami.

Podczas gdy Polska zajmuje 15. miejsce na świecie pod względem umiejętności matematycznych w badaniu PISA, jest to spadek z 10. miejsca z 2018 roku, co stanowi wyraźny sygnał, że należy podjąć kroki w celu poprawy sytuacji. Edukacja matematyczna w Polsce stoi przed szansą przekształcenia, która może nie tylko poprawić wyniki w nauce, ale również zainspirować przyszłe pokolenia do eksplorowania tej fascynującej dziedziny wiedzy.