Uważaj: Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank to nie te same instytucje, mimo że jeden używa starego logo tego drugiego

Finanse Zakupy Dołącz do dyskusji (164)
Uważaj: Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank to nie te same instytucje, mimo że jeden używa starego logo tego drugiego

BZ WBK przeszedł rebranding i od kilku tygodni nazywa się Santander, podczas gdy na rynku działa drugi Santander. Jeden z nich to Santander Bank Polska, a drugi to Santander Consumer Bank. Nieco mylące, zwłaszcza że Santander Consumer Bank również zmienia swoje kolory, a Santander Bank Polska używa starych barw Santander Consumer Bank. Czy Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank to to samo?

Kilka tygodni temu wielu klientów zachodziło w głowę i pytało, co się stało z BZ WBK. Odpowiedź była bardzo prosta – BZ WBK to od początku września Santander. Zmieniło się logo, zmieniła się marka, ale nie zmieniła się sama forma prawna. Do przejęcia Banku Zachodniego przez Santander doszło już w 2010 roku, ale ze względu na uznaną renomę na naszym rynku, nowi właściciele nie rezygnowali z dotychczasowej marki. Z sobie znanych powodów zmianę przeprowadzono dopiero teraz. Wiele osób może być zdziwionych tym, że na naszym rynku funkcjonują obecnie dwa różne Santandery.

Sytuacja nieco przypomina opis odcinka Mody na sukces i gdyby nazwy banków zamienić na imiona bohaterów, to pewnie nikt by nie zauważył różnicy. Oto BZ WBK przeszedł pełen rebranding i od niedawna nazywa się Santander. Pełna nazwa brzmi Santander Bank Polska S.A. Jego logo to biały płomień i biały napis na czerwonym tle. Jednocześnie na naszym rynku wcześniej działał Santander Consumer Bank S.A., który dotychczas używał dokładnie takiego samego logo. Na początku września Santander Consumer Bank zmienił barwy i od teraz jego logo to czerwony płomień i czerwony napis na białym tle. Jednocześnie kilka dni później BZ WBK zmienia się w Santander Bank Polska i zaczyna używać dotychczasowych barw Santander Consumer Bank.

Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank to dwa różne banki

Skomplikowane? Owszem, a na dodatek Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank to dwa odrębne banki, które na naszym rynku działają na podstawie odrębnych licencji bankowych. Pierwszy z nich ma siedzibę w Warszawie, podczas gdy drugi we Wrocławiu. Oba banki są częścią grupy Santander. Pomimo tych podobieństw, oba podmioty nie powinny wchodzić sobie za bardzo w drogę. Santander Consumer Bank swoją działalność koncentruje głównie na udzielaniu kredytów konsumenckich, podczas gdy Santander Bank Polska jest bankiem uniwersalnym.

Santander Consumer Bank i Santander Bank Polska (do września 2018 r.: Bank Zachodni WBK) to dwa niezależne banki, działające w oparciu o odrębne licencje bankowe. Nie oferują i nie obsługują wzajemnie swoich produktów, także w przypadku, gdy konkretna osoba jest klientem obu banków. Zakres ofert i polityka cenowa obu instytucji są przygotowywane niezależnie.

Z punktu widzenia przeciętnego konsumenta to sytuacja mocno problematyczna. Nie zdziwię się, jeżeli w ciągu kilku najbliższych tygodni przeczytamy o próbach oszustwa i kradzieży dużych sum pieniędzy. Z pewnością minie trochę czasu, zanim konsumenci w pełni przyzwyczają się do nowych nazw i różnicy między tymi bankami. Co prawda na polu banków mamy doświadczenie, bo od lat mamy PKO BP i PKO z żubrem. Tu jednak z pewnością świadomość klientów jest zdecydowanie większa.

AKTUALIZACJA

Po publikacji tekstu, z redakcją skontaktowało się biuro prasowe Santander Bank Polska. Rzecznik zwrócił uwagę, że Santander Bank Polska nie używa starego logo Santander Consumer Bank. Santander Consumer Bank w swoim logo zawsze używał i w dalszym ciągu używa pełnej nazwy banku – Santander Consumer Bank (w takiej formie jak w powyższym spocie). Natomiast barwy używane przez Santander Bank Polska są tożsame dla całej grupy Santander, do której należą oba banki.

W ramach rebrandingu Santander Bank Polska była prowadzona szeroka kampania informacyjna skierowana do klientów, która jeszcze przed zmianą identyfikacji wizualnej banków miała przygotować klientów i ułatwić im rozróżnienie obydwu instytucji.