ecommerce Środowisko

Co zrobić z nadmiarem kartonów w domu? InPost znalazł odpowiedź

Rafał Chabasiński
18.06.2022
Co zrobić z nadmiarem kartonów w domu? InPost znalazł odpowiedź

InPost od dłuższego czasu wdraża coraz to nowe proekologiczne rozwiązania. Tym razem firma postawiła na wtórny obieg opakowań. EkoBox InPost w założeniu ma pozwolić na ograniczenie problemu z jednorazówkami wyrzucanymi przez konsumentów do kosza zaraz po otrzymaniu towaru.

EkoBox InPost to potencjalne rozwiązanie problemu góry śmieci generowanej przez zakupy Polaków w Internecie

Jednym z poważnych problemów ecommerce jest kwestia jednorazowych opakowań, w których towar trafia do konsumentów. Szybki rozwój branży wiąże się nieodłącznie z rosnącą górą papieru i różnych rodzajów folii, które zaraz po dostawie trafiają na śmietnik. To z kolei stanowi dodatkowe obciążenie dla gminnych systemów gospodarowania odpadami.

A gdyby tak sklepy internetowe miały do dyspozycji opakowanie wielorazowego użytku, które klient może szybko i wygodnie odesłać z powrotem po otrzymaniu swoich zakupów? Na takim właśnie założeniu opiera się EkoBox InPost, kolejne proekologiczne rozwiązanie wdrożone przez firmę w ostatnim czasie. O szczegółach programu możemy się dowiedzieć na stronie internetowej firmy.

EkoBox InPost to koncept ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku i pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów. Dzięki ponownemu wykorzystaniu EkoBox, możemy wspólnie ograniczyć ilość wyrzucanych kartonów nawet kilkukrotnie, a tym samym znacznie zmniejszyć ilość odpadów. Wszystko to dzięki zwiększeniu skali obiegu zamkniętego opakowań. W związku z innowacyjnym charakterem produktu, w pierwszym etapie będzie prowadzony pilotaż, na bazie którego usługa będzie stale optymalizowana

EkoBox jest wykonany z ekologicznego kartonu w pełni nadającego się do recyklingu. InPost zapewnia, że surowiec wykorzystywany do jego produkcji pochodzi z certyfikowanych źródeł. Sama produkcja zaś opiera się o zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnych praktyk stosowanych w odniesieniu do gospodarki leśnej.

Na szczególną uwagę zasługuje wyjątkowa wręcz prostota konstrukcji samego opakowania. Zaprezentowane na stronie internetowej InPost złożenie EkoBoxu trwało zaledwie 18 sekund.

Otwórz górną klapę kartonu, następnie krótsze boki kartonu złóż do środka na płasko, a dolną klapę kartonu nałóż na złożone wcześniej części. Chwyć złożone elementy i nałóż je na górną klapę kartonu, a wystający fragment zepnij rzepem w taki sposób, aby uzyskać kształt przypominający kopertę. Sam zobaczysz, jakie to proste :)

Zamknięty obieg opakowań w ecommerce jest nawet wygodniejszy od kaucji zwrotnej w tradycyjnym handlu

W ramach wspomnianego programu pilotażowego EkoBox InPost będzie dostępny w sklepie internetowym MODIVO. Klient robiący w nim zakupy i wybierający opcję dostawy do Paczkomatu otrzyma także możliwość wyboru opakowania wielokrotnego użytku. Jak podaje portal dlahandlu.pl, w czasie obowiązywania promocji opcja ta będzie całkowicie darmowa.

Po odebraniu przesyłki klient powinien złożyć EkoBox w kopertę i zwrócić go do Paczkomatu w wybranym przez siebie momencie. Na przykład w trakcie odbioru innej przesyłki, czy podczas robienia tradycyjnych zakupów gdzieś w pobliżu. Może również wykorzystać EkoBox do dokonania zwrotu produktów z powrotem do sklepu. W opakowaniu mają się znajdować dodatkowe naklejki zabezpieczające przygotowane na taką okoliczność.

Nie da się ukryć, że bardzo często ludzie potrzebują jakiejś formy zachęty, by podjąć dodatkowy wysiłek. Opracowując program pilotażowy EkoBox InPost, pomyślano także o tej kwestii. MODIVO przewidziało za dokonanie zwrotu opakowania voucher z rabatem 10 proc. na kolejne zakupy. Warto wspomnieć, że InPost uruchomił już formularz kontaktowy dla innych sklepów internetowych zainteresowanych udziałem w programie.

Inicjatywę InPost i MODIVO należy jednoznacznie pochwalić. Upowszechnienie zamkniętego obiegu opakowań w ecommerce może rozwiązać palący problem branży. Jest na to spora szansa. Nie chodzi nawet o duże poparcie wśród Polaków dla rozwiązań proekologicznych w zakupach online. Sam EkoBox InPost wydaje się wręcz wygodniejszy niż tradycyjne opakowania stosowane przez sklepy internetowe.

InPost od dłuższego czasu stara się w swojej działalności uwzględnić potrzeby środowiska naturalnego. Nie tak dawno opisywaliśmy Paczkomaty InPost Green City, mające wspierać oczyszczanie powietrza w swoim otoczeniu. Same Paczkomaty stanowią duży krok w stronę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych generowanych przez branżę kurierską. Za analiz firmy wynika, że tylko w 2020 roku dostawy do Paczkomatów ograniczyły emisję CO2 o ponad 180.000 ton. Mają wręcz ograniczać emisję tego gazu o 75 proc. względem tradycyjnego dowozu zamówień do domów klientów.