Sprawy urzędowe załatwisz także na poczcie

Codzienne Państwo Dołącz do dyskusji
Sprawy urzędowe załatwisz także na poczcie

Wyrobienie dowodu osobistego, wniosek o odpis aktu cywilnego, a może weryfikacja prawa jazdy? Te i inne urzędowe sprawy już wkrótce załatwisz w placówkach Poczty Polskiej.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji sprawia, że obywatele nie pozostają w technologicznym ciemnogrodzie. Już dziś bardzo wiele spraw możemy załatwić za pomocą wirtualnej platformy ePUAP. Jest to system pozwalający na wiele operacji, takich jak zakładanie firmy, składanie różnego rodzaju wniosków czy zgłoszenie utraty dowodu osobistego.

Ministerstwo uznało jednak, że bardzo wielu obywateli może być narażonych na wykluczenie cyfrowe. Są to zarówno ludzie nie mający dostępu do internetu, jak i ci, którzy nie potrafią w pełni z niego skorzystać. Z myślą o nich powstały jak do tej pory dwa Centra Aktywności Cyfrowej, a planowane są kolejne.

Do tej pory otwarto pierwsze centrum w Sosnowcu oraz nieco później drugie, w Bydgoszczy. Dzięki umowie z Pocztą Polską, to właśnie w jej placówkach znajdują się stanowiska pozwalające na elektroniczne załatwianie spraw urzędowych. Motyw nawiązanie współpracy właśnie z pocztą jest prosty – posiada ona ponad 2400 jednostek, także w niewielkich miejscowościach mających poniżej 20 tys. mieszkańców. Dzięki temu, jest to najłatwiejszy sposób na dotarcie do wielu obywateli, łącząc siły z pojedynczą firmą.

W Centrach Aktywności Cyfrowej dostępne będą jedno- lub dwuosobowe stanowiska z dostępem do internetu. Korzystając z nich możliwe będzie założenie i potwierdzenie Profilu Zaufanego. Rejestrując się w systemie, aby uzyskać takie funkcjonalne konto, musimy wylegitymować się w odpowiedniej placówce, na przykład w ZUS-ie, która aktywuje nasz profil. Rozpoczynając procedurę na Poczcie Polskiej, możemy od razu, na miejscu potwierdzić swoje dane i przystąpić do korzystania z platformy.

Usługi, z jakich będzie można korzystać to między innymi: e-administracja, e-bankowość, e-deklaracje, e-handel, e-konsultacje społeczne, e-zdrowie oraz udostępnianie cyfrowych zasobów kultury. Co więcej, w Centrach pomyślano też o najmłodszych, dla których stworzono strefę gier interaktywnych. Dzięki temu rodzice przychodzący z dziećmi, będą mogli w spokoju wypełniać wnioski.

Kolejnym udogodnieniem CAC jest możliwość całodobowego, bezpłatnego korzystania z bezprzewodowej sieci WiFi. Nawet po zamknięciu placówki pocztowej, w jej zasięgu będzie można za darmo łączyć się z internetem. To świetna wiadomość także dla tych, którzy z ePUAP nie skorzystają, ale nie pogardzą swobodnym dostępem do sieci.

Inicjatywy i rozwiązania z jakimi wychodzi Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji sprawia, że nie musimy patrzeć na własny kraj jak na zacofane państwo bez nowoczesnych rozwiązań. Sukces systemu zależeć będzie jednak od tego czy znajdą się chętni do korzystania z jego usług. Czy i Wam taki pomysł wydaje się trafiony i czy chętniej załatwicie sprawę na pobliskiej poczcie, zamiast czekać w kolejce do okienka w urzędzie?

Fot. tytułowa: shutterstock.com