Chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Zadbaj o to, by klienci mogli dokonać zakupu na raty

Lokowanie produktu Zakupy Dołącz do dyskusji (163)
Chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Zadbaj o to, by klienci mogli dokonać zakupu na raty

Popularność zakupów internetowych stale rośnie, co potwierdzają kolejne raporty branżowe. Co ciekawe, Polacy coraz częściej decydują się na dokonanie zakupu przez internet na raty. To z kolei ważny sygnał dla internetowych sprzedawców. 

Zakupy internetowe na raty. Klienci, którzy raz skorzystali z tej opcji, chętnie do niej wracają

Do tej pory Polacy dokonywali zakupów na raty głównie w sklepach stacjonarnych – m.in. z elektroniką czy meblami. Wciąż jednak niektórzy klienci nie zdają sobie sprawy z faktu, że rozłożenie płatności na raty (często 0 proc.) jest możliwe także w przypadku zakupów internetowych. Co ciekawe, jeśli ktoś już raz skorzysta z tego rodzaju oferty, to jest bardzo duża szansa, że ponownie wybierze zakupy na raty – tak wynika m.in. z danych PayU. 78 proc. klientów, którzy wybrali płatność na raty w sklepie internetowym, wraca do tej metody płatności przy kolejnych zakupach.

Skąd rosnąca popularność takiego rozwiązania w zakresie form płatności? Polacy są otwarci na nowości – zarówno na rynku usług fintech jak i e-commerce. Dodatkowo wielu z nas zależy na najlepszej możliwej ofercie w momencie dokonywania zakupu. Nie zawsze chęć skorzystania z atrakcyjnej (i ograniczonej np. czasowo) oferty idzie w parze z możliwościami finansowymi. Płatność na raty likwiduje ten problem i pozwala na szybkie dokonanie zakupu.

Wprowadzenie systemu płatności ratalnej może przełożyć się na wzrost wartości koszyka

Z danych PayU wynika ponadto, że w ciągu 5 ostatnich lat (dane z kwietnia 2020 r.) wartość internetowych zakupów na raty wzrosła aż siedmiokrotnie. To ważny sygnał dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe i kolejny dowód na to, że klienci coraz częściej wybierają opcję płatności ratalnej. Skorzystanie z niej może się też przyczynić do wzrostu wartości koszyka – zwłaszcza jeśli uwzględnimy, co najczęściej Polacy kupują na raty. Zazwyczaj są to produkty o znacznej wartości, których zakup przez internet nie byłby możliwy, jeśli płatność musiałaby mieć charakter jednorazowy. Potwierdzają to zresztą doświadczenia samych sprzedawców. Jak podaje na przykład Product Owner w Ceneo.pl, Paweł Kwiatkowski, średnia wartość koszyka przy wyborze płatności ratalnej jest aż 10-krotnie wyższa niż w przypadku koszyków opłacanych szybkim przelewem bankowym.

Co najczęściej Polacy kupują na raty?

W kontekście zwiększania średniej wartości koszyka dzięki wprowadzeniu systemu płatności ratalnej, warto sprawdzić, co najchętniej Polacy kupują na raty. Okazuje się, że najwyższy udział płatności ratalnych można zaobserwować w przypadku zakupu elektroniki, elementów wyposażenia domu, akcesoriów sportowych, ale także – dóbr luksusowych, takich jak zegarki czy biżuteria. Jest to o tyle ciekawe (zwłaszcza w kontekście dóbr luksusowych), że na zakup na raty często decydują się także osoby, które dysponują kwotą umożliwiającą im dokonanie transakcji bez konieczności wyboru opcji płatności ratalnej.

Równie ciekawe może być też to, że Polacy coraz chętniej dokonują zakupów na raty także jeśli chodzi o e-usługi – głównie związane z edukacją i rozwojem osobistym/zawodowym. Może to też wynikać z tego, że ich ceny są zazwyczaj znacznie wyższe niż ceny pozostałych usług elektronicznych. Dodatkowo wielu klientów może chcieć jak najszybciej uzyskać dostęp np. do platformy kursowej – zwłaszcza, że twórcy często organizują czasowe promocje specjalne, dzięki którym można wykupić szkolenie lub kurs nawet o kilkadziesiąt procent taniej.

Jest to kolejna wskazówka dla przedsiębiorców – jeśli oferują produkty lub usługi w jednej z wymienionych wyżej branż, wdrożenie systemu płatności ratalnej będzie bardzo dobrym posunięciem.

Zakupy internetowe na raty to także szansa na zwiększenie konwersji

Właściciele sklepów internetowych powinni mieć też świadomość, że zakupy internetowe na raty mogą być dla nich szansą nie tylko na zwiększenie wartości koszyka, ale także – na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym, choć pod pewnymi warunkami. Kluczowe może być odpowiednie wypromowanie płatności ratalnych na stronie sklepu (tak, by kupujący mogli szybko i łatwo dotrzeć do tej informacji). Już na stronie głównej warto umieścić informację o systemie ratalnym – najlepiej tuż obok 2-3 innych najpopularniejszych metod płatności. Ważne, by klient – jeszcze przed rozpoczęciem zakupów – miał świadomość możliwości zakupu produktów na raty. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji. I to nawet, jeżeli ceny produktów okażą się ostatecznie nieco wyższe niż zakładał.

Co jeszcze może zrobić właściciel sklepu internetowego, by zachęcić potencjalnego klienta do zakupu?

Co może powstrzymywać niektóre osoby przed dokonaniem zakupu na raty w sklepie internetowym? Wiele osób obawia się na przykład, że ich wniosek o pożyczkę – z różnych powodów – i tak zostanie odrzucony. Warto jednak wiedzieć, że właściciel sklepu internetowego może przyczynić się do zwiększenia szansy na uzyskanie kredytu przez klienta – m.in. dzięki rozwiązaniu PayU Credit Hub. Większa szansa na pozytywnie rozpatrzony wniosek wynika w tym przypadku z tego, że jeden wniosek może być rozpatrywany przez wielu pożyczkodawców – co nie jest standardowym rozwiązaniem w przypadku zakupów na raty.

Jak wygląda taki proces? Wnioski kredytowe z PayU Credit trafiają do samych pożyczkodawców. Jeśli nastąpi odmowa kredytowa, proponowany jest kolejny pożyczkodawca. Z danych PayU wynika, że dzięki temu rozwiązaniu można sfinalizować nawet do 30 proc. zakupów więcej niż w standardowym procesie, w którym już pierwsza odmowa kredytowa przekreśla szanse konsumenta na dokonanie zakupu. To podwójna korzyść – i dla przedsiębiorcy (który zwiększa swoje przychody), i dla klienta, który ma szansę na skorzystanie z atrakcyjnej oferty.

Zakupy internetowe: raty 0 proc. najbardziej pożądane przez klientów

Innym czynnikiem, który również mocno wpływa na decyzję potencjalnych klientów o dokonaniu zakupów na raty, jest oprocentowanie. Nie jest tajemnicą, że Polacy najchętniej korzystają z ofert rat 0 proc. Dzięki PayU Credit właściciel sklepu internetowego będzie miał dostęp także do tego rozwiązania kredytowego. W dodatku PayU wprowadziło dla swoich partnerów biznesowych ofertę produktu „do 10 rat 0 proc.”. Co ważne, korzystanie z tego produktu nie będzie wiązało się z żadnymi kosztami dla przedsiębiorcy przez pierwsze 3 miesiące współpracy ratalnej.

Przedsiębiorca musi aktywnie szukać rozwiązań, które zwiększają szansę na podniesienie sprzedaży

Wdrożenie systemu płatności ratalnej jest jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży – przynajmniej w przypadku części przedsiębiorców (jeśli sklep oferuje wyłącznie tanie produkty i usługi, to takie rozwiązanie traci oczywiście sens). To z kolei pokazuje, że właściciele sklepów internetowych muszą cały czas szukać nowych metod na zainteresowanie i przyciągnięcie klienta – zwłaszcza, że konkurencja w branży e-commerce stale rośnie. Czasem to właśnie dostępność ulubionego systemu płatności czy możliwość dokonania zakupu na raty może wpłynąć na ostateczną decyzję konsumenta – i dlatego warto to wykorzystać.

Tekst powstał we współpracy z PayU