- Home -
- Firma -
- Przedsiębiorca czekał prawie trzy miesiące na decyzję ZUS w sprawie składek. Po skardze decyzję otrzymał w ciągu trzech dni
Pewien przedsiębiorca czekał prawie 3 miesiące na decyzję ws. częściowego zwolnienia ze składek ZUS, rozłożenia składek na raty i odroczenia płatności składek ZUS. Postanowił poskarżyć się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i decyzję otrzymał niemal natychmiast.

Żeby tarcza antykryzysowa zadziałała jak trzeba, potrzebne są nie tylko dobrze napisane przepisy, ale też szybkie działanie administracji państwowej. Niestety z tym drugim często jest problem. Oczywistym jest przy tym, że sytuacja z koronawirusem mocno nadwyręża moce przerobowe ZUS. Brak decyzji ZUS w odpowiednim terminie może skutecznie utrudnić planowanie wydatków w firmie.
Brak decyzji ZUS o zwolnieniu ze składek
Zgodnie z przepisami tarczy antykryzysowej Zakład Ubezpieczeń Społecznych jedynie informuje płatnika składek o zwolnieniu z obowiązku opłacania należności z tytułu składek. Dopiero odmowa zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek następuje w drodze decyzji. Od decyzji o odmowie zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek płatnikowi składek przysługuje prawo do wniesienia wniosku do Prezesa Zakładu o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Podobnie jest, jeżeli chodzi o świadczenie postojowe. Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie – pieniądze lądują na koncie przedsiębiorcy bez wydawania oddzielnej decyzji. Jeżeli negatywnie – ZUS wydaje decyzję.
Trochę inaczej sprawa się ma, jeżeli chodzi o wnioski o rozłożenie płatności ZUS na raty i odroczenie składek ZUS. W tych wypadkach ZUS wydaje decyzje.
Brak decyzji ZUS - co może zrobić przedsiębiorca?
W zależności od rodzaju świadczeń przedsiębiorcy może przysługiwać prawo do wniesienia ponaglenia, a później skargi na przewlekłość. ZUS deklarował, że wnioski o zwolnienie ze składek będą rozpatrywane w terminie 30 dni. W przypadku wniosku o rozłożenie na raty lub odroczenia składek ZUS przedsiębiorca ma prawo do wniesienia odwołania, jeżeli ZUS nie wyda decyzji w terminie 2 miesięcy od dnia zgłoszenia wniosku (art. 83 ust. 3 ustawy systemowej).
Często samo wniesienie ponaglenia pomaga załatwić sprawę, ale przedsiębiorca z Krakowa postanowił pójść o krok dalej. Poskarżył się na ZUS do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Pierwsze wnioski do ZUS-u złożył już 16 marca 2020 r. Przez prawie 3 miesiące nie otrzymał żadnych informacji z ZUS. W końcu 28 maja zwrócił się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Po interwencji Rzecznika przedsiębiorca otrzymał decyzje od ZUS już 1 czerwca.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw działa na terenie całego kraju. Każdy mikro mały i średni przedsiębiorca może się do niego zgłosić i otrzymać pomoc. Rzecznik może m.in. podjąć na rzecz przedsiębiorcy odpowiednie czynności lub udzielić porady.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz