- Home -
- Finanse -
- Polacy muszą pamiętać o dopełnieniu ważnej formalności. W innym wypadku mogą mieć problem z korzystaniem z konta bankowego
Blokada konta bankowego na ogół kojarzy się z interwencją fiskusa. W praktyce blokada rachunku (choć częściowa i dotycząca bankowości elektronicznej i mobilnej) może nastąpić ze znacznie bardziej błahego powodu. Mowa o... niezaktualizowaniu swoich danych w banku po wymianie dowodu osobistego.

Częściowa blokada konta bankowego po niezaktualizowaniu danych
Co roku tysiące Polaków muszą dokonać wymiany dowodu osobistego. Od 1 marca 2015 r. nie wydaje się już bowiem dokumentów ważnych bezterminowo; dowód osobisty wydawany osobom pełnoletnim ważny jest przez okres 10 lat (wyjątkiem jest sytuacja, gdy z powodu chwilowej fizycznej przeszkody nie jest możliwe pobranie odcisku palców - wtedy wydany dowód osobisty jest ważny przez 12 miesięcy).
Po wymianie dowodu osobistego konieczne jest zaktualizowanie swoich danych w różnych instytucjach - w tym bankach. Jak przypomina Interia, niedopełnienie tej formalności może się skończyć nawet częściową blokadą rachunku bankowego (a właściwie - zablokowaniem funkcjonalności w ramach bankowości elektronicznej i mobilnej). PKO BP przestrzega swoich klientów, że na zaktualizowanie danych po wymianie dowodu mają 30 dni; jeśli dokument tożsamości, który jest podany w banku, stracił ważność, właśnie po upływie 30 dni ze względów bezpieczeństwa bank częściowo zablokuje dostęp do aplikacji IKO i serwisu iPKO. Co jednak istotne, konto nie jest blokowane całkowicie; ograniczenia jednak są poważne, ponieważ klient traci możliwość swobodnego zarządzania swoimi środkami finansowymi. Klient straci dostęp do zlecania przelewów online, historii transakcji, składania wniosków czy zawierania umów online. Tym samym większość funkcjonalności w ramach internetowego konta bankowego będzie czasowo niedostępna - aż do momentu zaktualizowania danych przez klienta.
Warto przy tym zaznaczyć, że podobnie postępuje też część innych banków. 30 dni na aktualizację dokumentu tożsamości daje swoim klientom również ING Bank Śląski. Klient jest informowany o tym w osobnej korespondencji.
Trzeba być jednak wyjątkowo nieuważnym, by zapomnieć o wymianie dowodu na czas i niezaktualizowaniu danych
Należy jednocześnie pamiętać, że banki odpowiednio wcześnie przypominają klientom o tym, że ich dowód osobisty straci ważność (i o tym, że po jego wymianie konieczna będzie aktualizacja danych). Na przykład Santander Bank Polska wysyła do swoich klientów odpowiednie powiadomienia już na 90 dni przed utratą ważności ich dowodu osobistego (komunikaty wysyłane są w aplikacji mobilnej). Swoim klientom powiadomienia z wyprzedzeniem wysyła też m.in. wspomniany wyżej PKO BP czy Millennium Bank. Można zresztą założyć, że komunikaty tego rodzaju pojawiają się w bankowości elektronicznej i mobilnej większości polskich banków. Tym samym można zaryzykować stwierdzenie, że trzeba być wyjątkowo nieuważnym, by takie powiadomienia przegapić - i nie dopełnić formalności na czas.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz